Total War: WARHAMMER - סיקור משחק

מאת: לידור אטיאס

משחק הפנטזייה הראשון אי פעם בסדרת משחקי האסטרטגיה Total War קרוב יותר מאי פעם וייצא ב-24 במאי. למרות הרבה מאוד כעס בנוגע לעובדה שלא מדובר במשחק המבוסס על ההיסטוריה אלא על פנטזיה, ולמרות ששחרור המשחק נאלץ להידחות מן התאריך המקורי - עדיין מדובר במשחק אסטרטגיה לא רע בכלל, שמצליח לחדש במידה וגם לשמור על היסודות המוכרים של הסדרה תחת מעטה הפנטזיה.

באיזה צד אתם? על 4 הגזעים השונים במשחק

ובכן, גם הפעם וכמו תמיד, אתם תצטרכו לבחור צד במלחמה עקובה מדם שצפויה להימשך לאורך פרק זמן מאוד ארוך. ישנו קמפיין המיועד לשחקנים המתחילים שהוא הקמפיין של הגמדים, ישנם קמפיינים סבירים יותר כמו הקמפיין של האימפריה, וישנו גם קמפיין שנחשב לדי קשה והוא הקמפיין של הערפדים.

במשחק ישנם 4 גזעים הזמינים למשחק. הם שונים לגמרי אחד מן השני, כאשר השוני בא לידי ביטוי בעיקר בדמויות ייחודיות, מכניקת הקמפיין, יחידות הקרב וסגנון המשחק של כל אחד ואחד מן הגזעים.

מבחינה צבאית, אם תקחו לדוגמה את האימפריה, אז תגלו די בקלות כי מה שהיא מציעה הוא מגוון די גדול של יחידות(מבחינת כמות הסוגים) כך שיש גם מקום למגוון של אסטרטגיות, בהן תצטרכו להשתמש בהתאם לסוגי החיילים שתציבו בשדה הקרב וכמובן שבהתאם לכמות(לא תוכלו להתבסס על אסטרטגיה של איגוף בעזרת פרשים, אם לקחתם איתכם לשדה הקרב רק יחידת פרשים אחת או שתיים, בקרבות היותר משמעותיים אתם תצטרכו הרבה יותר מזה על מנת להוציא לפועל סוג כזה של אסטרטגיות).

לעומת הגזע של האימפריה, הגמדים דווקא יתאימו לשחקנים המעדיפים יציבות, אמינות, סגנון משחק הגנתי וכוח אש עצום. קו ההגנה של הגמדים מבוסס על ירי, והוא מחוזק על ידי יחידות קטנות(תרתי משמע) של חיל רגלים מובחר למדי, או על ידי מכבש יציב ומתקדם. אלא שבעקבות הטקטיקה הזו על הגמדים להיות זהירים מאיגופים ומתמרונים מטעים של היריב, אשר עשויים להכניע בקלות את צבא הגמדים, חזק ככל שיהיה.

כפי שניתן לראות, יש גיוון מאוד נחמד בכל הנוגע לגזעים כך שהאתגר הראשון שעומד בפניכם במשחק הוא לבחור את הגזע המתאים לכם ביותר, בהתאם לסגנון המשחק ויחידות הקרב. אין ספק שבתחום של הגזעים במשחק יש הצלחה לא רעה בכלל ואני נהניתי עד כה מהקמפיינים השונים שמציבים בפניך יעדים לטווח הקרוב והרחוק עם תגמול מתאים לכל יעד ויעד.

כך או כך, לא משנה באיזו גזע תבחרו, אתם מוזמנים לכבוש את העולם, משימה שאותה מתבלת במיוחד המשחקיות המתחדשת של Total War: WARHAMMER.

באתי, ראיתי, ניצחתי - על המשחקיות

הבסיס של המשחק עומד בעינו ואנחנו מקבלים משחק אסטרטגיה מבוסס תורות מלא בדיפלומטיה, לוחמה ולקיחת החלטות. הדבר החשוב ביותר הוא שבקושי רב נתקלתי בבאגים ובסך הכל המשחק באמת רץ יפה מאוד. אלא שבמקרה הזה, אני אחלק את המשחקיות לשני חלקים מרכזיים ופנימיים בתוכה, כאשר הדיבור יהיה על כל אחד בנפרד ולאחר מכן סיכום הדעה לגבי המשחקיות. שני החלקים הם מערכת הקרב ומערכת הבנייה והמפה.

This Is A Dark Age, A Bloody Age, An Age Of War - על מערכת הקרב

נדבך משמעותי ביותר בכל משקח Total War הוא למעשה מערכת הקרב שבו, מפני שבאמצעותה אתם עשויים להביא לנצחונות מוחצים בהרבה מאלה המנובים לכם, או שמא לנחול תבוסות אדירות אם לא תדעו לנהל את הצבא שלכם כמו שצריך. מערכת הקרב, כרגיל, היא מאוד שימושית לקרבות שהסיכוי שלכם בהם שואף ל-50 אחוזים. במקרה הזה, אם הקרב יתנהל באופן אוטומטי(לבחירת השחקן כמובן) החישובים שיתבצעו בנוגע לקרב יהיו מאוד צפופים וניצחון דחוק יירשם לטובת אחד הצדדים, לא בטוח שלטובתכם. אלא שלחילופין - אתם יכולים כמובן לנהל את הקרב, וזה כבר יעשה את ההבדל, לטוב או לרע.

את הבסיס של מערכת הקרב, רובכם ודאי מכירים - היחידות שלכם ניצבות כנגד יחידות היריב, ניתן, גם לפני הקרב וגם במהלכו, לקבוע מערכים שונים לצבא בשלמותו או רק לחלק מן היחידות, ניתן להזניק את היחידות קדימה, ליישם טקטיקות שונות באמצעות פילוג הצבא בדרכים שונות, וכמובן שגם קיימת התצפית העליונה, בה תראו את המתרחש בדו מימד מלא.

אלא שלמרות שכל זה טוב ויפה, אני כאן כדי לדבר על החידושים. בראש ובראשונה, ברור כי לא נקבל משחק Total War שמוגדר בעולם בדיוני, ללא השפעות של ההגדרה הזו על אחד הנדבכים הבסיסיים במשחק - מערכת הקרב. לשם כך אנחנו מקבלים את רוח הקסם(Wind of Magic). רוח הקסם היא למעשה רוח הנושבת באיזורים מסויימים במפה, ואם תצליחו לזמן קרב לאיזור שבו נושבות רוחות חזקות של קסם, ההשפעה שלו על הקרב כבר תהפוך למשמעותית ביותר. 

אלא שעצם קיום הקסם באוויר לא מספיק כדי להשפיע, ועליכם לנצל אותו לטובתכם באמצעות לחשי קסם שתפעילו במהלך הקרב. ישנם מגוון של לחשי קסם, חלקם משפיעים על שטח גדול יותר, וחלקם על שטח גדול פחות. ההשפעות של לחשי הקסם הן שונות ומשונות, והם עשויים להאט צבא אויב, לפגוע בו ועוד. אלא שבחירת הלחש הנכון חייבת להיות קשורה לסיטואציה ולמתרחש בקרב - החלטה שאיננה אינסטינקטיבית לחלוטין, כך שמימד חדש לגמרי של מחשבה משחק תפקיד משמעותי בשדה הקרב. ככל שתתרגלו יותר אתם תוכלו להשתמש בלחשים בצורה איכותית ויעילה יותר, וזה דבר שאני מעריך במיוחד מפני שהוא הופך את התוספת הזו למשמעותית ביותר במקום לסתמית וחסרת משמעות.

תכונה חדשה שאנחנו מקבלים קשורה להרכב הצבא ואנחנו נאלצים לבצע בחירה משמעותית שקשורה אליה עוד בטרם התחלנו לשחק. מדובר למעשה בלורדים, שמיועדים להוביל את הצבא שלכם אל עבר כיבוש העולם. הלורדים משמשים כיחידה נפרדת לחלוטין לדמות אחת ויחידה. לדמות הזו נקשרת הרבה מאוד מכמות המורל של הצבא שלכם בשדה הקרב והיא בעלת כוחות עצומים. אלא שמה שבסופו של דבר עושה את ההבדל בין לורד אחד ללורד אחר, הוא עץ היכולות הפנימי שיש לכל אחד מהם. מעבר למחקרים שאתם חוקרים עבור הצרכים השונים שלכם, ככל שתתקדמו בקמפיין ותנצחו יותר ויותר קרבות, כך הלורד שלכם יצבור יותר נקודות לשדרוג, ויהפוך לחזק יותר ויותר. גם כאן - הכל עניין של מחשבה לגבי השקעה נבונה בתכונות מתאימות ללורד, ואם תעשו שיעורי בית בנושא, אתם צפויים לתת לעצמכם יתרון משמעותי בקרב, מפני שגם התוספת הזו היא משמעותית במיוחד.

אלא שלא רק מערכת הקרב נמצאת במשחקיות, ויש לנו כמובן את מערכת הבנייה והמפה עצמה, עליהן נדבר ממש כעת ונסביר מה מתרחש שם.

לאן הולכים ומה בונים? על מערכת הבנייה ומפת המשחק

בכל הנוגע להליכות סביב העולם - אין הרבה מה לפרט מעבר לכך שזה עובד כמו שצריך כמעט ללא בעיות, ושלגזע כמו הגרינסקינס(ירוקי העור/Greenskins) דווקא יש יתרון בנושא מפני שלו יש את האפשרות לחפור באדמה ולהפתיע צבאות אויב בדיוק כשהם "עם המכנסיים למטה". זה מתכון מובטח לניצחון ואם אתם משחקים איתם, זה בהחלט יתרון.

בנוסף לכך קיימת גם מערכת הבנייה החביבה, אשר בנויה בצורה הדרגתית, ומשפיעה רבות על המצב בערים שלכם. מאוד רצוי להשקיע מחשבה בערים שאותן אתם כובשים למשך כמה תורות לאחר הכיבוש במטרה לפתח את המבנים בהן ולייצר סדר ציבורי גבוה לצד יציבות שלטונית ושביעות רצון של התושבים המקומיים. יהיה עליכם לבחור בין מבנים בעלי אופי כלכלי לבין מבנים בעלי אופי צבאי ועוד מגוון של בחירות שונות ומשונות - הרעיון הוא להצליח לייצר סדר בערים לצד ניהול כלכלי נכון שיאפשר לכם להרכיב צבא נהדר ומאיים אשר יקרב אתכם לאט לאט ליעדים שלכם וישמור על עריכם.

אגב, בחירה נוספת שתעלה בכל פעם שתכבשו עיר היא כמובן מה לעשות עם העיר. מכיוון שהעניין הזה הופיע ממש מראשיתה של סדרת המשחקים הזו אני פחות מרגיש צורך לדבר עליה ובאופן כללי רק אציין שההשפעות של כל צעד הוגנות בהחלט ומאוזנות.

מראה מראה שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר? על הגרפיקה

ובכן, על אף שמדובר במשחק אסטרטגיה, אני כן מרגיש צורך לדבר על הגרפיקה שלו, מפני שהחברה כן מתיימרת לשפר אותה מפעם לפעם. האמנם? לא כל כך. הפעם הגרפיקה היא די בינונית ולא נראה שיפור משמעותי בנוגע למודלים, הטקסטורות, המבנים והעיצוב כולו מן המשחק הקודם - Total War: Attila. במקרה הזה המשחקיות הנהדרת מפצה על הגרפיקה הבינונית(בעיקר מפני שהיא איננה שופרה בהרבה), אך זה עדיין גורע במידה מסויימת.

מצד שני - למשחק עדיין יש את הסגנון המלחמתי וכל האופן שבו אתה מוכנס למשחק מכניסה אותך לאווירה בתוך שניות ספורות. הסצנות העלילתיות נבנו בצורה מאוד מרשימה, עם גרפיקה נחמדה למדי ואנימציות נהדרות, כולל סאונד טוב ברקע שמחזק את הזיקה למשחק ורק גורם לך לדבוק בו למשך שעות ארוכות ללא הפסקה.

מבחינת ממשק המשתמש - הוא דווקא כן נוח ויפה למראית עין, הן מבחינת העיצובים החדשים והן מבחינת היסודות המשופצרים, כך שבמקרה הזה אין תלונות ובהחלט היה נחמד להשתמש בממשק המשתמש במקרה הזה.

כל מלחמה מגיעה אל קיצה במוקדם או במאוחר - סיכום

ובכן, רק על מנת לסכם את כל זה - Total War: WARHAMMER הוא משחק אסטרטגיה משובח שהתוספות שהוא מקבל למשחקיות שלו הן בהחלט משמעותיות ועשויות להכריע קרבות לכאן ולכאן, לצד שימור של היסודות גם תחת מעטה הפנטזיה. למרבה הצער, הגרפיקה כמעט ולא שופרה, וזה כן חבל. אבל אל תדאגו - אתם תיכנסו לאווירה תוך שניות רצופות ולא תרצו לעזוב את המשחק.

ציון סופי: 8 מתוך 10

אני רוצה כמובן להודות ל"הד ארצי" על סיפוק עותק הסקירה.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.