יוסי גרבר ז"ל - על הקריירה הענפה של אחד מגדולי הדור

מאת: לידור אטיאס

אני משוכנע שכשהחלו לזרום הדיווחים על מותו של יוסי גרבר הרבה מאוד צעירים הרימו גבה ואולי הידיעה על כך פשוט חלפה על פניהם. אני רואה את התופעה הזו כשלילית כך שגם כדי לנסות, ולו בקצת, להילחם בעניין הזה וגם כדי לקדם במקצת את זכרו של גרבר, הכנתי עבורכם כתבה מיוחדת על תולדות חייו וקורותיו של יוסי גרבר.

מבחינת הגדרה - יוסי גרבר היה שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה(ממש לא דבר של מה בכך) ואף מדבב, שנולד בשנת 1933 בתל אביב. בדרך כלל מתחילים מלדבר על לידתו של האדם, הגדרה לגביו ומדלגים לאיזור הצבא. אבל יוסי היה עילוי ושחקן מוכשר כבר בגיל צעיר, ועוד לפני הצבא הוא שיחק במספר הצגות בתיאטרון הילדים "במתינו", כולל תפקיד שקיבל כבר בגיל 13. גם כשהוא הגיע לצבא והתגייס לחיל המודיעין הוא התעניין בלימודי משחק ועשה זאת אצל ניסן נתיב.
בסופו של דבר מכאן והלאה הוא הפך לסמל של עבודה קשה, כשהתקבל לעבודה בתיאטראות "הבימה", "האהל" ו"המטאטא", אך בסופו של דבר פוטר מכולם. זה אמנם נכנס במשפט אחד אבל פשוט בלתי נתפס שגרבר לא ויתר על החלום וניסה את מזלו מחוץ לתחומי הארץ, למד באנגליה, וכשחזר לארץ פוטר שובבעקבות מרד שחקנים. באותה נקודה הוא החל לעבוד באל על כדייל אוויר, אך החותם שהוא השאיר באנגליה היה מספיק גדול כדי שהעובדה שגרבר אינו משחק תרגיז את מנהל האקדמיה בה למד גרבר - מה שהוביל אותו לפגישות עבודה עם במאי בתיאטרון אנגלי בדרום אפריקה והשאר פשוט היסטוריה. הקריירה חוותה עלייה חדה וגרבר נקרא לחזור ארצה אחרי שנתיים מוצלחות בתיאטרון האנגלי.

הקריירה שלו התחלקה בין תיאטרון חיפה ותיאטרון הקאמרי בין השנים 1964-1973, עם מעבר לפרק זמן קצר לתיאטרון גיורא גודיק. אלא שאדם מחפש את היציבות בחייו, מה שהוביל את גרבר לשחק, שימו לב טוב, משנת 1974 ועד למותו בתיאטרון הקאמרי.

בקולנוע ובטלוויזיה שיחק גרבר בין השנים 1967-2014, כולל תפקיד משני קטן אך משעשע במיוחד שזכור לי במיוחד בסדרה "שמש". הוא הופיע כדמות בשם "דוקטור שוץ" ופשוט סחף את הצופים בצורה אדירה כמו שרק הוא יודע.
מבחינת קולנוע - בשנת 1987 שיחק בסרט "בובה" של זאב רווח וסרטו האחרון עלה לאקרנים בשנת 2014 ושמו הוא "הורה 79".

נעבור לתיאטרון - בתחילת הקריירה בקאמרי הוא שיחק בהצגות כמו "רומיאו ויוליה" וגם "הסוחר מוונציה", ואחד מהשיאים בקריירה שלו נרשם בשנת 2001 עת שיחק בהצגה "מר גרין", הצגה שגם נבחרה להצגת השנה ובנוסף לכך הוא זכה על משחקו בה בפרס השחקן הטוב ביותר של אותה השנה. ההצגה האחרונה בה שיחק בקאמרי היא "אופרה בגרוש" משנת 2015 ודווקא לאחרונה היה אמור להתחיל את החזרות על הצגה חדשה בבימויו של יחזקאל לזרוב(גם כן שחקן שהופיע ב"שמש" בתפקיד אורח) אך כאמור העניין נקטע בעקבות מותו.
יוסי אף זכה בפרסים רבים שהבולט מביניהם הוא פרס מפעל חיים בטקס פרס התיאטרון הישראלי בשנת 2012.

אני מצר על מותו של יוסי גרבר ז"ל ועל האובדן שחווה בימים אלו תעשיית הקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון הישראלית, שאיבדה את אחד השחקנים היקרים לה ביותר מה-50 שנים האחרונות. תנחומיי למשפחה.


התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.