עין בשמיים - ביקורת סרט

מאת: לידור אטיאס

לדאבוני הרב, הטרור הפך להיות חלק אינטגרלי מחיינו וארגונים מוסלמים קיצוניים שעולים לכותרות לא פעם בהחלט עושים את עבודתם נאמנה בשנים האחרונות. אלא שעל כל פיגוע שכן מתרחש, יש גם סיכולים רבים, ועל אחד מורכב במיוחד, בעיקר מבחינה רגשית ואתית, מדבר הסרט "עין בשמיים" שיצא לבתי הקולנוע מחר.
עין בשמיים
העלילה מעמידה במרכזה את קצינת המודיעין קתרין פאוול(הלן מירן). היא חיה באנגליה ועובדת לפרנסתה רוב הזמן מבונקר תת-קרקעי בלונדון שבו היא מנהלת מעקב יחד עם הצוות שלה אחר רשימה של טרוריסטים ואנשים שיש להם נגיעה בדבר מהמבוקשים ביותר בעולם. משימתה כרוכה בפריסה של כוחות מיוחדים על הקרקע ובאוויר היא מסתייעת במזל"ט שמופעל מרחוק ע"י חייל אמריקאי צעיר מחיל האוויר בשם סטיב ווטס(אהרון פול). המבצע מתחיל בצורה חלקה, אבל זה אף פעם לא יכול להיות מושלם - החשודים עוזבים את הבית הבטוח לפני שכוחות הקרקע נפרסו ועוברים לבית אחר בשכונה בניירובי. אלא שזה לא נגמר שם - בעוד שפאוול תיכננה ללכוד את החשודים, היא מגלה תגלית בעייתית משהו בתוך הבית אליו הם עברו, תגלית אשר כופה עלייה לשנות את יעד המשימה מלכידה להריגה מיידית, למרות שילדה תמימה נמצאת בטווח האש של המשימה.

בסופו של דבר, "עין בשמיים" מתנהל כמעט כולו סביב אותו מבצע מיוחד כחלק מהמלחמה נגד הטרור. אלא שלצערי, את הרעיון הבנתי בחצי השעה הראשונה של הסרט שלקראת סופה אני הייתי משוכנע שהולך לבוא טוויסט נוסף בעלילה ושהיא לא תדבר רק על המבצע. אבל גם בצורה שכזו, הסרט הזה לא רע בכלל ואני אשתדל להסביר לכם האם כדאי לכם לראות אותו או שלא.
עין בשמיים
המיקוד בסרט הוא באקטואליה ובדיונים שהעסיקו, מעסיקים ויעסיקו את יושבי הקבינט הצבאי בכל מדינה שנלחמת בטרור עוד שנים רבות. בסופו של יום, קצינת מודיעין לא יכולה לקחת החלטה כה כבדה לבדה והיא צריכה להתייעץ עם הקבינט. הדבר הזה למעשה מוביל לביקורת קשה מאוד בסרט כלפי פוליטיקאים שנמצאים בעמדות מפתח ומשתתפים בישיבות קבינט או אחראי על לקיחת החלטות מרחוק. הביקורת עצמה קשורה בעיקר לאופן שבו פוליטיקאים בוחרים להתנער מאחריות, על אף שהם יכולים לקחת החלטה ולהציל חיי אדם. התופעה קשורה מאוד למציאות ולכן יהיה קשה שלא להתחבר לסוגייה הזו בסרט ואף לתפוס צד. בישיבה שאנו רואים בסרט, עולים לדיון מספר נושאים מידי פעם בפעם עם התפתחות המבצע, ואנו נחשפים לשני צידי המטבע בכל דיון שכזה.

הדיונים הללו הם סוערים מאוד והם מלאים באמוציות וברעיונות קיצוניים ומרחיקי לכת, ובדיוק באופן הזה הם מוצגים בסרט, לצד משחק משובח מאוד של כל השחקנים. הדבר המדהים בסרט הזה הוא שכל שחקן כל כך התחבר לדמות שלו והעביר את המסר שלה בצורה כל כך טובה, עד שאתם לא תוכלו שלא להתרגז עד מאוד על מי שדעתו שונה משלכם, פשוט כי המשחק בסרט הזה נהדר ומרגיש אמיתי, וזה מבחינתי הדבר החשוב ביותר במותחנים מהסוג הזה.

וכן, הסרט ברובו מבוסס על דיונים סוערים ורגישים מאוד, אתם תצטרכו לעקוב אחרי מספר דעות, פרטי מידע וטקסטים ארוכים מאוד שנפלטים לחלל האוויר ובונים את המתח לקראת השלב הסופי. אלא שאם כל זה נשמע לכם "כבד", אתם יכולים להסיר דאגה מליבכם. וזאת למה? משום שיוצרי הסרט ידעו שאנחנו נצטרך גם הפוגות בין כל הדיבורים, ולכן הם סידרו מספר אלמנטים שקשורים לאקשן ולמתח גם יחד, והם בהחלט ממלאים את החלל כמו שצריך. בעיקר אני מתכוון בדברים הללו להתפתחויות שמתרחשות על הקרקע, הרחק מהמשרדים הנאים של המפקדים והפוליטיקאים, וגם קצת על הטכנולוגיה המדהימה של מזל"טים ורחפנים חדישים. וכן, סידרו לנו גם כמה פיצוצים ויריות.
עין בשמיים
ובכן, הזכרתי ביקורת שיש בסרט כנגד מקבלי החלטות בפוליטיקה. זהו נושא טעון מאוד בסרט שיצליח לעורר את חמתכם, אך זהו ודאי לא הנושא היחיד עליו מועברת ביקורת בסרט. בראש ובראשונה - המבצע מתרחש בעיר סטנדרטית בקניה, מדינה שנמצאת ביבשת אפריקה. נכון, הרבה מאוד טרור מתרחש באפריקה, אבל בעיות רבות נוספות יש ביבשת הזו, והרבה בקשר למעמד האישה. לבוש לא נאות, דיבור שלא במקום אפילו קצת ומנוחה אל מול גברים וגורמים קיצוניים מובילה לרוב לאלימות כלפי האישה, דבר שהוא כמובן בלתי נסבל, ומועברת עליו ביקורת בסרט מספר פעמים, גם בהקשר של נשים בוגרות וגם בהקשר של בנות קטנות.

עד כה הסברתי לכם מה אני מאוד אוהב בסרט הזה וציינתי רק את העניין של התמקדות העלילה במבצע יחיד כבעייתי וככזה שמעט פגע בחוויית הצפייה שלי, כך שהגיע הזמן להסביר למי סרט שכזה בסופו של דבר לא מתאים.

דבר ראשון - אם אתם מחפשים סרט אקשן שילהיב אתכם עם פיצוצים מדהימים, הפגזות כנגד מבני טרור וקרבות על הקרקע בין חיילים אמריקאים לבין הטרוריסטים המוסלמים - לא תקבלו את זה כאן. אתם תקבלו מעט פיצוצים שדווקא המטרה שלהם היא להגביר עוד קצת את המתח בסרט, וקצת לתת הפוגה מהדיבורים הרבים בסרט. לגבי יריות - גם כן מעט מאוד.
עין בשמיים
דבר שני - אם אתם כן מחפשים סרט מתח, אבל כזה שכן מתפרס על תקופה ומציג דמויות עגולות שההתפתחות שהן חוות מבחינה אישיותית היא חלק בלתי נפרד מהסרט - סביר להניח שעדיין תאהבו את הסרט, אבל לא יותר מידי, פשוט כי מדובר בדמויות מאוד אידיאליסטיות שבסך הכל מחפשות הצדקה לקבלת החלטה כזו או אחרת, על מנת לגרום לביצוע פעולה שתואמת את השקפת העולם שלהם ומוציאה אותה לפועל הלכה למעשה.
לא קורה פה שינוי מהותי אצל אחת הדמויות, שבעיקרן באות לייצג מידע, ואלה שכן משנים את דעתם הם בעיקר חלשי אופי.

לסיכום - "עין בשמיים" הוא מותחן שמסתמך על מבצע טרור כבסיס עלילתי וגם כבסיס להעברת ביקורת על דברים שונים בחברה שלנו. במבצע תיחשפו לאידיאלים שונים, חלקם יותר מקובלים וחלקם פחות, אתם תראו איך זה נראה בשטח באופן די אותנטי ומהימן, ותקבלו מנות קטנות של אקשן בין לבין, אך לא יותר מידי.

"עין בשמיים", בבתי הקולנוע החל מה-10 במרץ 2016.

ציון סופי: 7 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.