Far Cry Primal - סיקור גרסת המחשב, כי רובים זה לחלשים

מאת: לידור אטיאס

הרבה סדרות משחקים משנות את פניהן. סדרת ה-Call of Duty בחרה ללכת קדימה אל עבר העתיד הרחוק ולנסות לתאר, ולו במקצת, כיצד תראה הלוחמה בעתיד. סדרת Battlefield ניסתה ללכת על שוטרים וגנבים במקום רוסים ואמריקאים ואפילו סדרת Total War תיסטה לראשונה באפריל הקרוב מן המסלול הכל כך בטוח שלה, ובו כל משחק בסדרה מתאר תקופה בהיסטוריה האנושית. שני השינויים הראשונים, אלה שכבר התרחשו, לא ממש הצליחו אם ניבחן אותם באיכות האמיתית, אבל שינוי נוסף שאירע לאחרונה הוא בסדרת Far Cry - הפעם המשחק החדש בסדרה מתקיים בעידן האבן.
Far Cry Primal


המשחק מוגדר בשנת 10,000 לפני הספירה, בתקופה שלאחר תחילת התקופה תקופת האבן התיכונה. הסיפור עצמו מתמקד ומתקיים בעמק בדיוני בשם אורוס שנמצא במרכז אירופה(שלאחר מכן התגלה כמפה של Far Cry 4 בגרסה הפרהיסטורית שלה). העולם פתוח לרשותכם ומלא בחיות בר כגון ממותות וטיגריסים אכזריים. ההישרדות היא בגדר אתגר יומיומי כשעליכם להתמודד עם שבטים אחרים וכמובן עם הטבע. השחקנים משחקים בתור טקאר, בן שבט הוונג'ה, שנתקע באורוס ללא נשק לאחר שחבורת הציידים שלו נפגעה קשות במארב. טקאר, באמצעות יכולתו לאלף חיות, מזאב חלש יחסית ועד לדוב מערות צמא דם.

הדבר המאוד נחמד במשחק הזה הוא שבסופו של דבר, הוא כמו הטבע - מדהים ביופיו אך כזה שאם היו נותנים לו להתפתח, היה הרבה יותר טוב. למה בעצם אני מתכוון פה? ראשית, מבחינה גרפית, המשחק מדהים. יש בו גיוון עצום בכל הנוגע לצמחים, עשבים, פרחים ועצים הממלאים את עמק האורוס. זה מורגש הכי הרבה במהלך ציד, בו תצטרכו להתכופף ולהסתתר בין הצמחים השונים, שבקושי חוזרים על עצמם. הגיוון גם בא לידי ביטוי בשבטים. בעוד שאין מספיק גיוון בפרצופים, לכל שבט מראה ייחודי לחלוטין משלו, לכל שבט יש את היופי שלו ואני מוכרח לציין שבשלב מסויים הצורך לבחון לפי המפה האם זהו חבר שבט שלי או אויב פשוט נעלם. 
היופי בא לידי ביטוי גם בחיות. צריך להבין דבר מאוד ברור - בגרפיקה שכזו, טרם נבנו חיות פרהיסטוריות, ולכן מדובר בפעם הראשונה שהחיות הללו, שעד כה זכו בעיקר לציורים או פסלים שנשאו אופי יותר אומנותי, נבנות באופן ריאליסטי לצורך של משחק. והאמת? נעשתה עבודה פשוט מצויינת בתחום הזה. החיות בנויות כמו שצריך, הפעם הפרווה או השיער איננו רק בטקסטורה אלא גם פיזי והוא נראה בדיוק כמו בטבע. בסופו של דבר - מכף רגל ועד ראש, החיות בנויות נהדר ומהוות חלק ניכר מיופיו של המשחק הזה, בין אם הן איתך ובין אם הן נגדך(על זה עוד נדבר).

אז כן, המשחק הזה יפה ממש כמו בטבע וכל המרכיבים שבונים את היופי שלו מתפקדים יופי ביחד. אבל היה חלק שני לציטוט שלי - "... אך כזה שאם היו נותנים לו להתפתח, הוא היה הרבה יותר טוב". למה הכוונה? מיהרו להוציא את המשחק הזה. ולא, אני לא מתכוון לבאגים, למרות שיש בו כמה כאלה, אלא יותר למשחקיות.

המשחקיות היא טובה ומהנה, אבל חסרים לי דברים בתוכה, אותם אסביר תוך כדי תיאור מה שכן טוב בה. במשחק עצמו יש לכם אפשרויות רבות להתפתח מבחינת היכולות שלכם וגם מבחינת הציוד, עם הזמן תהיו חזקים ועמידים יותר כלפי פגיעות של גורמים חיצוניים, תוכלו לשאת יותר נשק, לפגוע טוב יותר וכו'. בתחילה עליכם לתפקד בעצמכם, אבל תוך זמן קצר תוכלו ללכת בעולם כשלצידכם חיה נאמנה שתעשה הכל בשבילכם - תצוד, תרוץ, תתחבא ובחלק מהמקרים גם תרכיב אתכם על גבה.
העיקרון בתחום של חיות הטרף המאולפות דומה לזה שמופיע ב-Rainbow Six: Siege - לא כל כך קשה לאלף כמות יפה של חיות, מי יותר ומי פחות, אבל יותר חשוב לדעת מתי ואיך להשתמש בכל אחת. לדוגמה - אני באופן אישי מצאתי את עצמי מפקד על דוב על מנת לכבוש מחנה שלם, וכל שהייתי צריך לעשות הוא לכוון את הדוב אל האוייבים שברצוני שהוא יהרוג.
מצד שני, אם תרצו להתנכל לחבורת ציידים שעושה את דרכה ביער בשקט אך בעוצמה, טיגריס שנחרבי עשוי להיות האופציה הטובה ביותר עבורכם.
את החיה שלכם עליכם להאכיל בהתאם לכמות החיים שלה ולא יזיק אם מידי פעם תדעו לפרגן לה על הצלחתה בקרב.

מבחינת האינטיליגנציה - החיות במשחק מאוד חכמות. Far Cry Primal מתנהל על פי חוקי הטבע, כלומר, אם תלכו ביער כשלצידכם זאב ותיתקלו לפתע בדוב, הזאב ישאג, הדוב גם, ובסופו של דבר הדוב יתקוף אתכם ואם הוא יבין שהוא לא מצליח לנצח, ינוס מפניכם במהירות. אם המצב היה הפוך - הזאב היה הופך לדמות של רעש וצלצולים, קצת נובח ומיד נעלם.

ובכן לחיות בהחלט יש אינטילגנציה, מראה ייחודי ויפה וגם תכונות הקשורות לחוזק, מהירות והתקפות שקטות. אבל לא דיברנו על הדבר היפה ביותר במשחק הזה - האנימציות. אני חושב שהמראה היפה ביותר שראיתי במשחק מחשב בשנים האחרונות היה אתמול, כשהורתי לדוב שלי לתקוף ממותה צעירה. המחזה שראיתי היה פשוט יפייפה, תחילה הדוב שרט את הממותה, ולאחר מכן הוא הבין שעליו לפצוע אותה בצורה נקודתית יותר, נגס לה בבשר, עלה עלייה ונאבק בה עד לנפילתה. הקרבות הללו הם הדבר הכי אלגנטי שתוכלו לראות במשחקים מהסוג הזה, הרבה יותר מכל דבר אחר. הדבר הבאמת יפה הוא שרואים בבירור שהחברה דאגה לייצר כמות גדולה של אנימציות של קרבות, כך שכל עוד אחד מהגורמים משתנה - הקרב הוא אחר.
הפספוס שאני מרגיש פה הוא פשוט מאוד שלא ניתנה לנו האפשרות להתעסק עם להקות של חיות - שכן מופיעות במשחק. כלומר, אם אני רואה להקה של צבועים, אני יכול לאלף רק אחד מהם ולא את הלהקה כלהקה לצורך התקפות עוצמתיות יותר, דבר שהיה יכול להיות נהדר נוכח זה ששיתוף פעולה היא חלק אינטגרלי ממשחקים מהסוג הזה.

אבל המצב אצל בני האדם הוא קצת שונה - הם לוחמים נהדרים ברובם, יורים בחצת וקשת כמו שצריך ויודעים לחבוט כהלכה. אלא שהם פשוט עקשנים מידי. גם אם תלכו עם כלי הנשק המתקדמים ביותר במשחק כשלצידכם דוב מערות(שהוא הדוב הפראי ביותר במשחק) ותיתקלו בשני לוחמים אוייבים, הם ינסו להילחם בכם בכל מקרה ובסופו של דבר גם ימותו, אפילו אם רק הדוב ילחם.

מצד שני, כל סיפור הציד הוא פשוט ממכר ומהנה. נשק חם לא מורגש בחסרונו והחץ וקשת לצד חניתות ונשקים קדומים שונים מחליפים בצורה מושלמת את כלי הנשק המודרניים. בזכות זה ובזכות מספר גורמים נוספים - אין כמו מסע של ציד ביער על מנת להשיג מעט בשר לשעות מצוקה(ויהיו כאלה). למה? פשוט כי זה מהנה ויש הרבה מה ללמוד בנושא - ככל שתדעו לירות טוב יותר בחץ בקשת תבזבזו פחות חצים כדי להשיג בשר או חומרים כאלה ואחרים ואם תלמדו להטיל את החניתות שלכם בצורה טובה יותר(בעיקר בציד של חיות חזקות) תוכלו להרוג מהר יותר כדי לא להסתבך במרדפים.
אז מה חסר בכל הטוב הזה? אפשרות למצב מרובה משתתפים. עובדתית, אם תפגשו בחבורה של ציידים מהשבט שלכם אתם תוכלו להתלוות אליהם לציד ואין דבר יותר מהנה מזה, כל אחד יודע מה המטרה שלו, וכך הרווח שעושים הוא גדול יותר, משום שככל שהקבוצה גדולה יותר, אפשר להתמקד במטרה גדולה וקשה יותר, שמתגמלת יותר מלצוד עז.

מילה על הסאונד - שוב עבודה טובה מאוד. הצלילים במשחק מאוד איכותיים ומותאמים לכל סיטואציה שבה תהיו. גם לחיות יש את הצלילים המאיימים שלהם ובמיוחד בלילה, החוויה היא מאוד אותנטית ומרגישה אמיתית לחלוטין, במיוחד עם צלילים כאלה.

לסיכום - Far Cry Primal הוא משחק נהדר שיכל לגעת בשלמות אם רק היו נותנים עוד קצת זמן לפיתוח שלו. אבל מה לעשות, המשחק אחרי הכל יפייפה, הציד מהנה ומתגמל, מערכת היכולות במשחק נהדרת וגורמת לך לשאוף לעוד ויש גם גיוון מאוד גדול במראה הטבעי במשחק(צמחים, עשבים וכו'). בואו לראות את הטבע כמו שהוא באמת ולהרגיש איך היו החיים בשנת 10,000 לפני הספירה.

ציון סופי: 8 מתוך 10

אני רוצה להודות למפיצת המשחק "הד ארצי" על סיפוק עותק ה-PC לסיקור. 
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.