Quantum Moves - האם זה המשחק שיביא לעולם את המחשב הקוונטי?

מאת: רומן גבאי

המדענים מאוניברסיטת ארהוס שבדנמרק עובדים זה כמה שנים על פיתוח מחשב קוואנטי והם מצאו דרך מאוד יצירתית להתמודד עם חלק מהמכשולים בתפקוד המחשב. ואם ניחשתם שזה קשור לגיימינג - צדקתם.
Quantum Moves

למי שפחות מכיר, מחשב קוואנטי מאפשר לבצע חישובים במהירות העולה באינספור מונים על המהירות של מחשב רגיל. הסיבה לכך היא שלעומת מחשב רגיל שהטרנזיסטורים (המתגים שעושים את פעולות העיבוד) פועלים באופן בינארי (דלוק וכבוי, אפס ואחת, כן ולא. טוב, הבנתם את הנקודה), לעומת הטרנזיסטורים של מחשב קוואנטי שלכאורה יכולה להיות בכל מצב שבין 0 ו-1, ומשם נובע הפוטנציאל העצום של המחשב הזה.

ובכן, אחד הקשיים בהם המדענים נתקלו בפיתוח, הוא להצליח להעביר אטומים ממקום למקום במעבד, ולשמור על יציבות האלקטרון. האלגוריתמים שהם פיתחו לא עשה את העבודה באופן מדויק מספיק. אז מה הם עשו? הם פיתחו משחק וביקשו מאיתנו(הגיימרים) לעזור להם.

למרבה הצער(או המזל) מחשבים אינם יצירתיים כמו בני האדם, ומשימות מסוימות(במיוחד פתרון בעיות ויזואליות) מהוות נקודות קושי משמעותיות עבורם.
Quantum Moves
אז מה כל כך קשה, עד כדי כך שאי אפשר לפתור אותו בעזרת אינטליגנציה מלאכותית, אבל גיימרים ללא שום רקע בפיזיקה עשויים לפתור ללא מאמץ רב?

ובכן, כפי שכתבתי קודם, כחלק מהתפקוד של המחשב הקוואנטי, אטומים צריכים לזוז ממקום למקום ללא אובדן יציבות. הדרך שבה זה נעשה היא על ידי הפעלת קרן לייזר בעוצמה משתנה על האטום.

נשמע טריוויאלי? ובכן, לא כל כך. האלקטרון(שמיוצג במשחק על ידי נוזל סגלגל) נוטה לאבד יציבות בקלות רבה, ונדרש דיוק של מנתח בשביל להזיז אותו לאזור היעד, מבלי לגרום לצונאמי בנוזל.
Quantum Moves
כדי להצליח במשחק(ולהביא לאנושות את המחשב הקוואנטי המיוחל) צריך לזהות דפוסים בתגובה של האלקטרון(שוב, הנוזל הסגלגל) לקרן הלייזר, כדי להעביר אותו באותו המצב (או מצב דומה) שקיבלתם אותו. בערך כמו השאלת ספר מספריה מאוד קפדנית.

אז האם הפעולות שלכם במשחק יעזרו בלהביא את המחשב הקוואנטי לחנויות? אני מאוד מקווה שכן. אבל גם אם לא, זה עדיין משחק נחמד להעביר איתו את הזמן ברכבת.

מעוניינים לסייע למדענים ואולי לקבל כמה שעות של הנאה? לחצו כאן על מנת לעבור לאתר של המשחק, אשר זמין לפלאפונים הניידים השונים וגם למחשב האישי.

רומן גבאי לוקח חלק בניהול שתי קהילות גיימינג, האחת "הגיימרים החופשיים" והשנייה XBOX Israel Community.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.