כולם רוצים את זה - ביקורת סרט ללא ספויילרים

מאת: לידור אטיאס

יש דיסוננס אדיר בין החזות שהסרט "כולם רוצים את זה" מציג בטריילרים שלו, ובין הציון האדיר שלו באתר Rotten Tomatoes(ציון משוקלל של מיטב הביקורות) - 88. מה החזות שהוא מציג אתם שואלים? סרט קומדיה מופרע למדי על חיי ההוללות של נערי הקולג' בשנות ה-80. אז שכזה סרט יוערך כל כך על ידי מבקרים בכירים בעולם? התשובה היא כן, והנימוק בביקורת.

והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה... על העלילה

העלילה מגוללת את סיפורו של ג'ייק, תלמיד חדש בקולג' ושחקן בייסבול מצליח. כשהוא מתקבל לאחוות הקולג' "אמיטיויל", חווה ג'ייק את התחרותיות, המיניות המתפרצת ובעיות הזהות ששגורות בתקופת ההתבגרות. למרות כל הקשיים, שברון הלב וההרפתקאות ההזויות, גיי'ק יודע שאת החוויה הזאת הוא ינצור למשך כל חייו.

ובכן, על אף שמדובר בסרט קומדיה מופרע למדי שמשלב בתוכו אלמנטים של סמים, אלכוהול והרבה מאוד מיניות, העלילה שלו דווקא לא רעה בכלל. הקומדיה עצמה משמשת ככלי לאורך כל התקדמות העלילה, אותה אתם לא תאבדו. היא עצמה די מעניינת ומכילה בתוכה אלמנטים שונים של דרמה ומתח, אשר נובעים מסיבות שונות ומשונות, ונוצרים במגוון רחב של אופנים - כך שאנחנו מקבלים כמה סוגים של דרמה ומתח לאורך כל הדרך, ומה שבטוח - זה לא משעמם אפילו לא לרגע.

בנוסף לכך, מי שעוד משדרג את העלילה הן הדמויות החביבות שפעילות בתוכה, וגם כאן קורה דבר מעניין מאוד - על אף שכמות הדמויות שאפשר להגדיר כמרכזיות היא די גדולה, כל דמות היא צבעוניות וייחודית בפני עצמה. תכונות האופי של כל דמות בסרט הותאמו לו במיוחד, וכל דמות מהווה מדגם מייצג של סוגי פרסונות שאנחנו פוגשים בעולם - אנשים ביישנים, אנשים אגרסיביים, אנשים "מרחפים", אנשים תחרותיים, בריונים ועוד. המפגש בין כל כך הרבה מדגמים מייצגים תחת אותה קורת גג, כמעין ניסוי חברתי(מבוים לכדי סרט), נותן לצופה הרבה מאוד נקודות למחשבה וגם יוצר אינטראקציות וקונפליקטים שונים, אשר דואגים לקידום העלילה ולתיבולה בעלילות צדדיות שרק מחזקות את קו העלילה הראשי.

ובכן, העלילה אכן נהדרת והבנייה שלה רק מוכיחה זאת עוד יותר עם דמויות צבעוניות וקונפליקטים מגוונים. אלא שהעלילה לא הייתה מספיקה ללא הקומדיה הנהדרת בסרט, שלמעשה מתחברת לעלילה ומשלימה את הסרט הזה באופן מלא.

איזה צחוקים! על הקומדיה

הקומדיה עצמה משלבת מספר סוגים שונים של בדיחות כאשר האיזון הפנימי בין הסוגים השונים עושה את הסרט בכלל ואת הקומדיה בפרט למשובחים כל כך. כיאה לסרט שכזה(חיי ההוללות בקולג'ים של שנות ה-80, למה ציפיתם?), אנחנו מקבלים בדיחות גסות וקטעים שלא מתאימים לגילאים נמוכים, אבל גם קטעים מצחיקים שהם בעלי משמעות שהיא מעבר לצחוק עצמו ויש בה מן הביקורת שבא להעביר הסרט על החברה שלנו, ולעיתים קטעים שכאלו מופיעים על מנת להותיר אותנו עם נקודה למחשבה או דווקא להעביר מסר, דבר חשוב מאין כמותו וכזה שלא תמצאו היום ביותר מידי סרטים.

אז מה למדנו? על המסרים בסרט וכמה נקודות למחשבה

לצערי הרב, בימינו סרטים שכל מה שהם מספקים אלה אפקטים נהדרים מוגדרים כסרטים טובים(ראו ערך: תופעת הלייב-אקשן של דיסני, הדוגמה הטובה ביותר היא "ספר הג'ונגל" שיצא לא מזמן), כאשר הערך של מוסר השכל לגמרי נאבד. וכן, זה כולל לעיתים גם את סרטי גיבורי העל.

מצד שני - נורמות מהסוג הזה בטח ובטח לא יטו את הטעם הקולנועי שלי, וכמו תמיד, יצאתי לחפש כמה נקודות למחשבה ומסרים בסרט. על מנת שלא ייצא מכאן ספויילר חלילה, לא אדבר באופן ישיר על המסרים שקלטתי ועל מה בעצם הסרט גרם לי לחשוב, אלא אדבר בצורה כללית. 

הסרט נותן הרבה מאוד נקודות למחשבה ומסרים כאחד, את זה כנראה שכבר הבנתם. אבל מה באמת ראוי להערכה בתוך המכלול הזה? העובדה הפשוטה שהדבר קורה בצורה רציפה לאורך מרבית הסרט, אם כי בכמות סבירה בהחלט ולא בהגזמה. אל תדאגו - אתם לא תגיעו לחוג למדעי הרוח באוניברסיטה, אלא לסרט מהנה שרוצה לגרום לכם להפעיל קצת את המוח ולחשוב על עצמכם, ולא מן הנמנע שתראו בכמה מן הדמויות תכונות שלכם, לטוב ולרע. 

התוצאה? גם צחקתם, גם נהנתם וגם למדתם על עצמכם ובכלל. אף פעם לא מזיק להפעיל קצת את המוח ופשוט לחשוב, גם אם כבר יצאתם מהסרט, זה באמת שווה את זה.

אז מה היה לנו פה? סיכום וחוות דעת סופית

"כולם רוצים את זה" הוא סרט קומדיה מופרע לחלוטין שלא מפחד ללכת נגד הזרם ולדרוש מהצופה קצת מחשבה, לצד נסיון ללמד אותנו דבר או שניים. בנוסף לכך קיימת ביקורת מבוססת בהחלט על החברה שלנו, וכל זאת בא לידי ביטוי בעזרת הדמויות הנהדרות בסרט והקונפליקטים ביותר, אשר תורמים רבות לבניית עלילה עשירה ומעניינת. התוצאה היא סרט מומלץ במיוחד שאסור לכם לפספס בשום אופן, הוא עוד יתברר מאוחר יותר כלא פחות ולא יותר מהפתעת השנה על המרקע.

ציון סופי: 9 מתוך 10

לעוד ביקורות ועדכונים, אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הפייסבוק שלנו, אפשר גם לתת לייק.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.