"צבי הנינג'ה: יוצאים מהצללים" - לראות או לא לראות? זאת השאלה

מאת: נהוראי מבורך כחלון

אם אתם ילדי שנות ה-90, אתם וודאי מכירים את צבי הנינג'ה כסדרה הנוסטלגית ההיא מהערוץ הראשון. אם אתם ילדי שנות ה-2000, אתם וודאי מכירים את צבי הנינג'ה כסדרה המגניבה ההיא מערוץ הילדים. אם אתם ילדי העשור הנוכחי, אתם וודאי מכירים את צבי הנינג'ה כסדרה הדבילית ההיא בערוץ ניקלודיאון. כך או כך, אתם מכירים את צבי הנינג'ה. אבל למעשה, רובכם ככל הנראה לא באמת מכירים את צבי הנינג'ה.

לפני שהייתה סדרה כזו או אחרת, היה קומיקס. כן, קומיקס. בניגוד לסדרות הטלוויזיה, הקומיקס לא יועד לילדים - ההפך. לא עוד אינטראקציות מיותרות עם בני האדם, בדיחות ילדותיות ולא מצחיקות, אקשן מוכח ועלילות בנליות שלא מתקדמות לשום מקום, אלא דרמה מעולה ומרתקת, עומק רגשי סוחט דמעות, אתנחתאות קומיות רק מידי פעם וכאלו שעובדות מצוין ואקשן חסר מעצורים. אז כן, אתם לא באמת מכירים את צבי הנינג'ה.

אלא שבשביל זה אני כאן, ואני דווקא כן מכיר את צבי הנינג'ה (אני לא נוהג להתרברב, אך זה נושא רגיש עבורי אז הרשו לי). קראתי את כל חוברות הקומיקס (מהמקור הנפלא של Mirag ועד האתחול המדהים של IDW), וכמו כל מעריץ רנדומלי נסחפתי לתוך הסדרות והסרטים. אבל לא אהבתי את הסדרות והסרטים. בעוד הקומיקס היה אפל ובוגר מאוד, הסדרות והסרטים היו מגוחכות ולילדים בלבד, והן פשוט רמסו את המקור בצורה חסרת רחמים.

לפני כשנתיים, ב-2014, אולפני פרמאונט החליטו לאתחל את הזיכיון הקולנועי והפיצו לאקרנים סרט לכידת תנועה חדש בכיכובם של ארבעת הצבים, ומלאכת ההפקה הוטלה על מייקל ביי. הסרט, לכל הדעות, היה מחריד וזוועתי. אבל משום מה, הילדים ובני הנוער אהבו אותו, וסכום הכנסותיו הכולל של הסרט עומד על כמעט כחצי מיליארד דולרים. כמתבקש, מישהו החליט לעשות סרט המשך.

ההמשך המדובר, "צבי הנינג'ה: יוצאים מהצללים", צפוי לצאת ממש בקרוב, ובהפתעה גמורה הוא נראה דווקא... לא רע. די מעולה אפילו, הייתי אומר. לקראת צאתו הקרובה לאקרנים, הינה 5 סיבות למה כדאי לחכות לסרט, ו-5 סיבות למה לא כדאי לחכות לסרט.

5 סיבות למה כן:

1. לכידת התנועה מדהימה

זה לא סוד שהמשימה הקולנועית הקשה ביותר בהיסטוריה הייתה להחליט כיצד יעובדו למסך הגדול ארבעה צבים מוטאנטים נינג'ות בגיל ההתבגרות בסרט לייב אקשן. ההחלטה המידית, בעידן הנוכחי, הייתה להשתמש בלכידת תנועה, החלטה הגיונית בהתחשב בכך שבפעם האחרונה בה הצבים הופיעו על המסך הגדול הם למעשה הופיעו כבובות של ג'ין הנסון. כנגד כל התחזיות, לכידת התנועה הייתה מדהימה - הצבים היו חייתיים, גדולים ומאיימים, מלאים לפרטי פרטים ובעלי חוזק מדהים שהוצג לראווה. כנראה שסוף סוף, אחרי כל כך הרבה שנים, מישהו הצליח להבין איך לעבד את צבי הנינג'ה למסך הגדול, ועשה זאת בצורה שובת עיניים.

2. קייסי ג'ונס מופיע

הדמות הכי עמוקה בקומיקס של צבי הנינג'ה היא בכלל לא חלק מצבי הנינג'ה. לא, זה לא ספלינטר. לא, זו לא אפריל או'ניל. לא, זה לא שרדר. אז מי זה? קייסי ג'ונס. כן, הוא. מכולם, הוא הכי עמוק ומרגש - ההיסטוריה הקשה שלו, והסיבות והמניעים שלו. הקונפליקטים הרגשיים שלו בהם הוא נעמד, מערכת היחסים עם אפריל והחלטותיו, הכל מועבר בצורה יוצאת דופן ולעיתים אף סוחטת דמעות. לכן, כאשר נודע כי דמותו תופיע בסרט הקרוב, מאד התרגשתי והציפיות שלי עלו, ועוד יותר כשנודע שסטיבן אמל ("החץ") יגלם אותו. באותה המידה שזה יכול להיות הצלחה זה גם יכול להיות אסון, אך אני אופטימי.

3. בסיס לסרט שלישי

גם אם, בסופו של דבר, לא יהיה מדובר בסרט מדהים (מה שככל הנראה יקרה), אפשר להתנחם בכך שאולי זה שאחריו דווקא כן יהיה. הסרט עתיד לבנות את צבי הנינג'ה כקבוצה בפעם הראשונה ולאחד אותם כמשפחה, ולהשלים את מעגל בני-בריתם המונה כעת רק את אפריל או'ניל, זאת כאשר יוצג קייסי ג'ונס. הצבים יצטרכו להתמודד מול שני איומים במקביל (ראו סיבה הבאה), והם יתחשלו ויהפכו סוף סוף למה שהם היו צריכים להיות עוד בסרט הראשון - צבי הנינג'ה. ואז, יגיע לו הסרט השלישי בטרילוגיה, שעתיד לצאת ב-2018, והוא יוכל סוף סוף להראות את צבי הנינג'ה נלחמים באויבים של צבי הנינג'ה. אם לדבר לעניין, זה יכול להיות לא רע, ולא אכפת לי לסבול עכשיו בשביל שיהיה טוב בעתיד.

4. עומס עלילתי

הסרט צריך בבת אחת גם להציג לנו את קייסי ג'ונס, גם להציג לנו את שרדר החדש ואת שני שליחיו המוטאנטים המפלצתיים, גם להציג לנו את פלישת הקראנג לכדור הארץ ממימד X וגם להציג לנו את שובו של אריק סאקס לנקמה. העומס העלילתי הזה וודאי יגרום לסרט להתרסק, אבל עוד לא אבדה התקווה. מעז כנראה ייצא מתוק, כי תקציר העלילה מבטיח לנו ש(שימו לב - ספוילר!)נזכה לראות את כל העלילות משתלבות לאחת כשהצבים, קייסי ג'ונס ושרדר ושליחיו ילחמו יחדיו בברית אחד כנגד הקראנג והפלישה. זה נשמע טוב, למען האמת, ומעניין יהיה לראות כיצד זה יתקדם בסרט עצמו.

5. דייב גרין מביים את זה

"להציל את אקו" משנת 2014 היה סרט מעולה - כתוב היטב, מבוים היטב ועם אפקטים לא רעים בכלל, בסך הכל הוא היה מאד מהנה. משום מה, הביקורות לא אהבו אותו, וקטלו אותו אינספור. אבל אותו סרט קטנטן ושנוא עשה את הבלתי יאומן וגרף בקופות ברחבי העולם כ-50 מיליון דולרים ללא שנעשה לו בכלל קמפיין שיווקי (בנסיבות אלו, מדובר בהחלט בסכום מדהים). מהר מאד, במאי הסרט, דייב גרין, זכה כבר לג'וב הבא - בימוי הסרט הנ"ל. וכמי שמאד אהב את עבודתו הקודמת, אני מצפה מאד לאהוב את עבודתו הנוכחית.

5 סיבות למה לא:

1. לכידת התנועה זוועתית

אף על פי שלכידת התנועה באמת מדהימה ושובת עיניים, ראוי לציין שהיא מוקצנת בהגזמה רצינית ורחוקה רבות מגרסת הקומיקס. צבי הנינג'ה, תאמינו או לא, אף פעם לא היו ענקים ובגובה שני מטרים, הם היו בינוניים ובגודל סביר ורגיל כמו בני אדם. אבל משום מה, הוחלט כי בעיבוד הנוכחי הם יהיו ענקיים ומפלצתיים, דבר שסותר את המקור ורחוק ממנו שנות אור. אבל מילא, למה לעשות אותם כל כך מפלצתיים? התגברנו על היותם ענקיים, אבל הבעות הפנים שלהם, ההתנהגות שלהם ומבנה הגוף שלהם מוגזמים ומוקצנים מאד. כנראה שעדיין, אחרי כל כך הרבה שנים, אף אחד לא הצליח להבין איך לעבד את צבי הנינג'ה למסך הגדול.

2. אפריל או'ניל מופיעה

שהכותרת לא תטעה אתכם - אין לי בעיה אם דמותה של אפריל או'ניל, יש לי בעיה עם זו שמגלמת את דמותה. מייגן פוקס היא שחקנית נוראית, הדבר הרע ביותר שקרה אי-פעם לתעשיית הקולנוע בכללה. כישורי המשחק שלה, וצריך לומר זאת, הם אפסיים ומגוחכים, ומרבית הזמן בו היא מופיעה מקודם לסקסיזם על גופה. נכון, אני מסכים שהיא יפה ו"שיש לה גוף" וכל זה, אבל אם כך עדיף לה להיות דוגמנית מאשר שחקנית. היא בחירה מזעזעת לדמות כל כך טובה כמו אפריל או'ניל, וכל רגע שבו היא מופיעה על המסך הוא שפל בתעשייה הקולנועית. ביום בו היא תכריז על פרישה (אהמ, שיה לה-באף), אני אהיה המאושר באדם.

3. אין המשכיות

כשבונים סדרת סרטים קולנועית, מעין יקום קולנועי משותף, צריך להקפיד על המשכיות. אי-אפשר שאת דמות X ישחק בסרט הראשון Y ואז ישחק בסרט השני Z, אלו כללים של א' ב' בקולנוע. אם כך, אז למה טוהורו מסמונה לא ממשיך כשרדר ומוחלף בבריאן טי? למה מינה נוג'י לא ממשיכה כקראי ומוחלפת בבריטני אישיבאשי? למה טוד פרימן לא ממשיך כבקסטר סטוקמן ומוחלף בטיילר פרי? הדוגמאות הן רבות, כמובן, אבל הנקודה כבר הובנה, אני מניח. בכל אופן... חוסר ההמשכיות הזה הורס את הניסיון הפשוט לבנות סדרת סרטים ופוגע בבסיסיות של המשכיות.

4. עומס עלילתי

התקציר של הסרט, הטריילרים שלו, התמונות ממנו וכל דבר שקשור אליו מבטיחים לנו לא מעט - צבי הנינג'ה מנסים להיות בני אנוש, קייסי ג'ונס מצטרף לחבורה, הקראנג ממימד X פולשים לכדור הארץ, שרדר מופיע בשנית ומגייס לצידו מדען משוגע שיוצר לו שני מוטאנטים מפלצתיים ואריק סאקס חוזר כדי לנקום. מדובר בחמש עלילות שונות, כשכל אחת זקוקה לזמן משלה, שנדחסות לתוך סרט אחד, שאורכו הוא 112 דקות (שעה ושלושת רבעי). אפשר לקוות שאולי כל החמש ישתלבו ויהפכו לאחת, אך קשה לראות את זה קורה, ויותר ראליסטי לצפות לכך שהעומס ירסק את הסרט.

5. מייקל ביי מפיק את זה

מייקל ביי, ככל הנראה, הוא האדם השנוא ביותר בתעשיית הקולנוע הנוכחית. אף אחד לא סובל אותו, כולם מייחלים לו מוות (ברצינות, עד כדי כך!) וכולם שוחטים בובות וודו שלו. טוב, למה? כי הוא לוקח זיכיונות נוסטלגיים ואהובים מאוד ומקלקל אותם בעיבודים מודרניים מזוויעים. ראוי לציון, מן הסתם, הזוועה לה הוא קורה "רובוטריקים" ומביים כבר חמישה סרטים. נכון, כאן הוא בסך הכל רק מפיק את הסרט, אבל אם נרצה ואם לא, מורגשת בחדות טביעת האצבע שלו, שלא עשתה חסד עם אף אחד מן הסרטים. מה אפשר לומר, מדובר בלא אחר מאחד המפיקים הגרועים שהופיעו בתעשיית הקולנוע.
בסך הכל, נראה שבדיוק כמו שיש סיבות לראות את הסרט, יש גם סיבות לא לראות אותו. בתור מעריץ גדול מאוד של הקומיקס והנוסטלגיה המקורית, אני יותר ממצפה לראות סרט טוב, כי מה לעשות - הטריילרים נראים אחלה. יכול להיות, שלראשונה בהיסטוריה, אנחנו עומדים לקבל סרט טוב של צבי הנינג'ה. נראה, אילו 5 יקרו, ואילו 5 לא. כל שנותר לאחל, הוא בהצלחה.

"צבי הנינג'ה: יוצאים מהצללים" צפוי לצאת לאקרנים בישראל ב-21 ביולי הקרוב (בארה"ב כבר בסוף השבוע הקרוב), בשתי גרסאות - אחת מדובבת לעברית ואחת בשפת המקור באנגלית. צפו אז לביקורת שלנו.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.