גיא מזיג, "השחור החדש" - ביקורת הופעה

מאת: לידור אטיאס

כשאני חושב על גיא מזיג יש עובדה אחת שמאוד מפריעה לי - מעט מידי אנשים מכירים את המוזיקאי הנהדר הזה. אלא שברגע שתתנו לאדם שמולכם את הרפרנס ללהקת "הדורבנים", הוא מיד יקבל התקף נוסטלגיה וייזכר באותו גיטריסט מוכשר בעל הקול העוצמתי שצמח עם הלהקה הזו לצד אחיו אייל בתחילת שנות ה-2000. אלא שהוא לא חדל מלהתעסק במוזיקה לאחר פירוק הלהקה ב-2009, ושיתף פעולה במגוון תפקידים עם אמנים ישראלים גדולים מאוד כדוגמת שלמה גרוניך ואריאל זילבר.

אלא שלפני זמן קצר הוא החליט כי הגיעה שעת הפריצה שלו, וזו שעת כושר לעבור בה למרכז הבמה. התוצאה? זו ה-שנה של גיא מזיג, עם האלבום החדש "השחור החדש", בת "חדשה מהניילונים" (לדברי גורי אלפי) והצלחה מסחררת עם ביקוש אדיר להופעות שלו ברחבי הארץ. וכן, גם אני נמנה בין המעריצים של הזמר הענק הזה, אז ביקרתי בהופעה שלו, ויצאתי פעור פה. מדובר בהופעה מקפיצה (גם אם מדובר במופע ישיבה), מצחיקה, מרהיבה ומהנה. מיד אסביר בדיוק למה אני מתכוון.

המופע שלכבוד האלבום החדש מציג את מגוון הלהיטים מתוך האלבום, אשר כולל 9 שירים, ביניהם חידושים לקלאסיקות של להקת "הדורבנים" וגם להיטים חדשים וממכרים לא פחות של גיא עצמו, כדוגמת "לבד במדבר", "עושה קסמים ורוקנרול" וגם "רוצה שנתממש". ואם זה לא היה ברור - את כל השירים באלבום הלחין וכתב גיא מזיג בעצמו.

על הבמה - הופעה נהדרת

העניין הבעייתי ביותר עם הופעות הוא הפער בין התצוגה שאנחנו רואים על הבמה ובין גרסאות האולפן שאנחנו נוהגים לשמוע יום-יום. אלא שבאופן פשוט מדהים, במקרה הזה נתקלתי בהופעה מקפיצה ומרעננת הרבה יותר מגרסאות האולפן, שהן גם ככה נהדרות. הופעה משפחתית ואינטימית? שטויות, בלתי אפשרי להישאר במקום ולא לרקוד, קטנים כגדולים, צעירים כבוגרים ואפילו נכדים כסבים. 

בפועל, המופע רב גוני עד מאוד ואת גיא מלווים נגנים ואמנים מכל המינים והסוגים - מתופפים, חצוצרנים, זמרות ליווי ועוד רבים אחרים. היופי הוא שכל זה מתפקד בצורה פשוט מדהימה גם בשירים השקטים יותר, ובעיקר ב"אם רק תדברי", שבוצע במקור על ידי להקת "הדורבנים" וחודש על ידי גיא לאלבום החדש, וגם בלהיטים הכי גדולים ומקפיצים של גיא - "עושה קסמים ורקנרול" (שבעיניי הוא השיר הטוב ביותר שלו), "רוצה שנתממש" וגם "לבד במדבר". 

בנוסף לכך, הצבעוניות במופע ניכרת במידה רבה, במיוחד כשאנו רואים כיצד הוא מחבק ומקבל לחיקו את כל מי שרק מבקש בדבר - גם את האנשים השקטים יותר שבסך הכל מבקשים שעתיים של מוזיקה טובה לצד ישיבה מסודרת, וגם את האנשים היותר קופצניים שלרקוד לצלילי מוזיקה טובה זה עוד עניין שבשיגרה מבחינתם, והם כמובן לא יוותרו על כך, גם אם מדובר במופע משפחתי.

כמו כן יש לזכור ולהבין דבר חשוב מאוד במופע הזה, הוא מעין "1+1" או "שניים במחיר של אחד" אם תרצו. שניים במחיר של אחד אני אומר? התכוונתי לארבעה, אולי אפילו חמישה. במופע הוא דואג להפתיע את הקהל עם מגוון גימיקים משעשעים, כאשר בחלק הראשון של המופע לאחר רוב ככל השירים מגיעה רגיעה עם מגוון בדיחות משעשעות מצידו של גיא, שמתגלה כטיפוס מצחיק מאוד (קריירה שנייה?), ובכלל, לאורך כל שלבי המופע ישנן מגוון הפתעות בלתי צפויות כגון העלאת נגנים נוספים אל הבמה ודיונים מצחיקים בינם לבין עצמם, מופע קסמים שמגיע משום מקום וגם גורי אלפי אחד. מיד אסביר.

מה עוד בתפריט? - על ההפתעות הפחות מוזיקליות במופע

היופי במופע הזה הוא שחוץ מעניין המוזיקה (שהיא גם ככה מדהימה ומספקת), אתם תמצאו את עצמכם צוחקים ואפילו נדהמים.

במקרה שלי, כפי שכבר אמרתי, בדיחות שונות סופרו בין כל שני שירים בחלק הראשון של המופע, והם סיפקו רגיעה מספקת בין כל שיר ושיר.
אלא שמאוחר יותר כבר הגיע הזמן להתחיל לרקוד, וקיבלנו שירים הרבה יותר מקפיצים, כך שפני המופע השתנו, אם כי הם השתנו מאוד לטובה. בחלק הזה של המופע, משום מקום, הגיח לפתע גורי אלפי, שנתן ביצוע מקסים לצד גיא עצמו וכל הנגנים המלווים ל"תשע בכיכר" של גזוז האגדית, וסיפק לנו, כמיטב המסורת, כמה רגעים מצחיקים במיוחד, ודאג להרים את המופע למחוזות חדשים.

העניין הוא פשוט - זה ממש לא נעצר שם. מאוחר יותר, יוסי מור, האיש מאחורי האורגן, הוחלף פעמיים על ידי אנשים שנבחרו בצורה "הוגנת" ו"רנדומלית" שכמובן היו מוכנים מבעוד מועד לכל העניין, וכמובן שגם במקרים הללו לא פספסו הנגנים את ההזדמנות להצחיק אותנו עוד קצת רגע לפני שהם מראים מה הם יודעים לעשות, והם יודעים. 

ואם כל זה לא הספיק לכם, שימו לב למה שקרה זמן קצר לפני סוף המופע - רן גפנר, אמן חושים, שמסתבר ש"לגמרי במקרה" הוא פשוט הגיע למופע, עלה לבמה ונתן הופעה שגם הצליחה להמם את הצופים אבל גם לשעשע, והחיוכים נראו בכל עבר (מיותר לציין שהמקום היה מפוצץ). מופעו הקצרצר של רן גפנר שילב בתוכו בעיקר את אלה שהיו אמונים על המופע, ביניהם כמובן גיא עצמו, ואת התוצאה אף אחד לא יכל לצפות, אם כי אני אשאיר לכם להגיע למופע ולחזות בזה בעצמכם, הנאה מובטחת.

והמילים, אוי המילים 

לאורך כל שנות חיי שמעתי הרבה סוגים של מוזיקה, אלא שבמעט מאוד מקרים שמעתי את האמן מדבר אליי דרך השיר באופן אמיתי ומהלב (ולא, לא דיבור מהסוג של "תראה כמה כוסיות יש פה"). הדבר הבאמת יפה אצל גיא מזיג, וזה שחיבר אותי אליו מלכתחילה, הוא כיצד הוא יודע לספק מוזיקה מדהימה ובד בבד לדבר אל הקהל שלו, כאשר עם השירים עצמם הוא פשוט מתפוצץ על הבמה.

האמירות הן מכל המינים והסוגים - הוא מדבר קצת פוליטיקה ב"לבד במדבר" וב"עושה קסמים ורוקנרול" הוא מדבר אל המבקרים ואל כל אלו שחשבו שקריירה מוזיקלית היא לא כדאית. למעשה, הוא מקדיש לצורך העניין שיר שלם. בהזדמנות זו תרשו לי לדבר בעצמי אל אותם אנשים - אם הייתם מונעים מהבחור המוכשר הזה "לצאת אל העולם מפתח צר ולהפוך פתאום לזה ששר", הייתם עושים חטא גדול.

ואני אגיד יותר מזה כדי לסכם את הביקורת - זו צריכה להיות המוזיקה שעומדת במרכז הבמה ובמיינסטרים, גיא מזיג הוא אמן בכל רמ"ח איבריו והקסם שלו לא נעלם מעיני המתבונן. וההופעות? הן רק ימשיכו להגיע, וכדברי גיא - "והיד עוד נטויה".

אז איפה רואים? - על ההופעות הבאות של גיא מזיג, מהדרום ועד הצפון

ההופעה הקרובה ביותר של גיא מוקדשת לתושבי הצפון, ואם להיות ספציפי יותר, אז לחיפה והקריות. ב-30 ביוני הקרוב שיוצא יום חמישי, ובשעה 21:00, תוכלו לראות את גיא מזיג ב"וונדרבר"בחיפה. אלא שכבר למחרת הוא מגיע עד לערד שבדרום, שם הוא יופיע ברובע האמנים (כניסה חופשית).

הופעות ליליות של גיא תוכלו למצוא בזאפה בתל אביב בתאריך ה-23 ביולי שיוצא יום שבת, הופעה שתתרחש בשעה 22:00 (בונוס: גיא יארח בהופעה הזו את פיטר רוט) וגם בבארבי תל אביב ב-24 באוגוסט שיוצא יום רביעי, מופע שאליו תוכלו להיכנס החל מ-20:30 והוא צפוי להתחיל עד שעה וחצי מרגע פתיחת הדלתות.

מעבר לכך בעקבות הצלחת מופע הצהריים בזאפה הרצליה (בו אני נכחתי), נקבע מופע נוסף שכזה ל-2 בספטמבר ביום שישי. שאר ההופעות מפורטות בתמונה המצורפת מתחת לפסקה זו מתוך הפייסבוק הרשמי של גיא מזיג.
אם כן - מוזיקה פשוט נפלאה, הרבה צחוק והנאה צרופה ללא הפסקה - גיא מזיג, האפרו-ישראלי ואחד האמנים הישראליים הטובים ביותר כיום, מוציא אלבום חדש לאחר 20 שנים בתעשיית המוזיקה הישראלית בתפקידים שונים - לכו לראות!

ציון סופי: 9 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.