"היום השלישי: התחדשות" - ביקורת סרט ללא ספויילרים

מאת: לידור אטיאס

"היום השלישי: התחדשות" הוא סרט ההמשך של "היום השלישי" אשר יוצא כ-20 שנים לאחר יציאת הסרט הראשון. מדובר בסרט המשך לכל דבר, אשר ממשיך את העלילה של קודמו וקופץ לשנת 2016, אלא שכמובן לא מדובר בשנת 2016 כמו שאנחנו מכירים אותה, אלא כשנה של הרס וחורבן בכדור הארץ עם פלישה מאסיבית של חייזרים אלא שבניגוד לקודמו שנחשב לסרט לא רע בכלל, ההמשך הוא סרט שהבסיס העלילתי שלו רקוב והוא לא דומה לקודמו, גם לא עם אפקטים משופרים וחזות נפלאה, עליה אין לי מילה אחת רעה.

מה הסיפור? - על עלילת הסרט והבסיס הנוראי שלה

כשמתחוללת קטסטרופה עולמית בקנה מידה בלתי נתפס, בני האדם מאמצים את טכנולוגיית החייזרים בתכנית הגנה עצומה כדי להגן על כדור הארץ. אבל שום דבר לא יכול להכין אותנו לכוח המתקדם וחסר הרחמים של החייזרים. רק תושייתם של מספר גברים ונשים אמיצים, יכולה להציל את העולם שלנו מהכחדה.

ובכן, לא משנה איך העלילה נשמעת לכם - בפועל, היא עובדת בצורה פשוט נוראית. כמה נוראית? בהרבה מאוד מקרים אתם תשמעו על עלילות לא טובות ש"היה להן פוטנציאל" וש"זה יכול היה להיות אחרת". העניין הוא שמדובר בעלילה נדירה למדי, מפני שעם בסיס כמו שהיה לה - לא טמון בה שום פוטנציאל. מדובר בעלילה שעמודי התווך שלה הם למעשה הדמויות בסרט, וכשלדמויות שיקול דעת של נער עצבני בגיל ההתבגרות - ברור כי לעניין יהיו השלכות על הסרט והאופן שבו הוא ישבה או לא ישבה את ליבם של הצופים.

לאורך כל הסרט החלטות בלתי הגיוניות בעליל נלקחות על ידי הדמויות בזו אחר זו, ונראה כי לא ניתן להצביע על דמות שקולה ואחראית בכל הסרט כולו. הסצנות שבהן מוצגות ההחלטות המדוברות הן פשוט קשות לצפייה ואני פשוט תפסתי את הראש ושאלתי את עצמי מה לעזאזל אני רואה. מה שהופך את זה לבעייתי אף יותר הוא שלמעשה לא מדובר בחבורה של נערים העומדים במרכז העלילה, אלא בבחירי צבא ארצות הברית, נשיאת ארצות הברית ודרגים פוליטיים וצבאיים בכירים מאוד, כך שכאשר סוג כזה של אנשים לוקח החלטות כה מוזרות ובלתי הגיוניות, בסיס העלילה קורס כמו מגדל קלפים שנרמס על ידי הרוח.

בנוסף לכך ראוי כמובן לומר כי כל מה שמגיע בעקבות וחוץ מההחלטות - גם הוא לא עושה חסד גדול מידי עם הסרט, פשוט כי זו משימה כמעט בלתי אפשרית. הסרט כבר מלכתחילה מרגיש מאוד צפוי, דבר שמוציא את הטעם מלצפות בו. הרי אם אני כבר מבין את השתלשלות האירועים מראש לאחר שראיתי מספר סצנות מאוד מוזרות ולא הגיוניות - הסיכוי שאהנה מהסרט נמוך מאוד.

 בעיה נוספת שיש לי עם העלילה, היא שמסיבה כלשהי, היא גורמת לסרט להרגיש הרבה יותר ארוך ממה שהוא באמת. התוצאה של התופעה הזו כמעט תמיד היא חוסר סבלנות כלפי הסרט וציפייה אדירה לסיומו של הסרט, ולא במובן הטוב של המילה. כשאני מנסה לנתח את הבעיה הזו אני מגיע למסקנה הבלתי נמנעת שהסחבת בעלילה ופריסת סצנות מסויימות על פני זמן מסך ארוך בהרבה משמגיע להן באמת.

איזה יופי! - על האפקטים בסרט והחזות שלו

עניין קטן יחסית שכן עומד לטובתו של הסרט הוא עניין היופי שלו. המראות בסרט הם פשוט עוצרי נשימה, ההרס הוא אדיר לחלוטין ודווקא כן מעביר תחושה עוצמתית אל הצופה שחוזה בכל המראות הללו, הקרבות עצמם כן עשויים כמו שצריך (אך חלקם מרגישים ארוכים מידי ונמתחו על פני זמן מסך ארוך מידי) וכמובן שגם החלליות, המבנים והנופים עשויים לפרטים ומגרים את העין. כך או כך - היופי בהחלט בולט לעין בסרט.

בנוסף לכך, היופי מאוד בולט בחווית ה-IMAX בה הסרט זמין לצפייה, כאשר האיכות של הסרט היא בשיאה ותלת המימד הוא עמוק ונהדר. מתוך מבחר די רחב של סרטים שהגיעו לאחרונה לאולמות ה-IMAX - זה הסרט שהצדיק את החוויה הזו יותר מכולם, מפני שהוא מציג טיסות במהירות גבוהה, קרבות לא רעים בכלל, הרבה מאוד הרס ומידי פעם בפעם גם אלמנטים מקפיצים.

אלא שיש בעיה אחת - כאשר העלילה כל כך חלשה, היופי של הסרט הוא עניין מינורי בלבד ולא מצליח לגבות את הסרט ו/או להפוך אותו לפחות לסרט סביר.

לפעמים ה"חגיגה" נגמרת - סיכום דעתי על הסרט החלש הזה

חגיגה זה הדבר האחרון שאפשר לומר על הסרט הזה, הוא אמנם חגיגה לעיניים מבחינה חזותית, אבל הוא בדיוק ההיפך מחגיגה מבחינה מוחית והמהווה זלזול באינטילגנציה של הצופים, זלזול שהוא פשוט מרגיז ומקומם, כך שהסרט הזה לחלוטין לא שווה צפייה בשום אופן, מפני שחלף זמנם של סרטים הנשענים על חזות, אנחנו רוצים יותר מזה.

אם אתם מעוניינים בביקורות נוספות ולהישאר בעניינים, אני מזמין אתכם לסמן לנו לייק בעמוד הפייסבוק שלנו, כך שכל החדשות המעניינות יגיעו אליכם אל הפיד.

ציון סופי: 4 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.