"וורקראפט: ההתחלה" - ביקורת סרט ללא ספויילרים

מאת: לידור אטיאס

אי שם בשנים 2004 ו-2005, יצא משחק ה-MMORPG מסוגת הפנטזיה World of Warcraft בצפון אמריקה ובאירופה בהתאמה. מדובר במשחק הרביעי בסדרת משחקי Warcraft, והוא מדבר על מגוון של גזעים, אשר חצויים במשחק לשתי קבוצות עיקריות, ה"עדר" (Horde) וה"ברית" (Alliance). בין הגזעים שמופיעים במשחק הם בני האדם, האורקים והגמדים. אלא שבשביל כל זה נאלצים שחקנים לחדש את הרשיון שלהם אחת לכמה חודשים (לבחירתם) עם תשלום נוסף לחברת Blizzard, מה שלא נתפס בעין יפה על ידי לא מעט שחקנים. חושבים שזה הפריע להצלחת המשחק? תחשבו שוב.

אם כן, מאז השקת המשחק עבר זמן רב, ועל מנת שתבינו עד כמה הוא מוצלח, 2 נתונים עיקריים - מדובר במשחק התפקידים הפופולרי ביותר עם 5.5 מיליון שחקנים, ונתח השוק שלו בתוך שוק משחקי התפקידים עומד על כ-60% (במילים אחרות - 60% מן השחקנים שמשחקים כיום במשחק תפקידים כלשהו, משחקים ב-World of Warcraft).

ובכן, כהמשך ישיר להצלחה הזו, הוכרז במאי 2006 שסרט אודות הסדרה שיוגדר לפי המשחק השלישי, Warcraft: Orcs & Humans, יופק. חושבים שהסרט הזה הוא תוצר של עבודה של עשור? טעות בידכם. מה שבאמת קרה הוא שהפקת הסרט עברה תלאות רבות, כולל החלפת במאי, החלפת תסריט, בעיות גם עם הבמאי החדש, עיכובים כאלה ואחרים, ובסופו של דבר שחרור לבתי הקולנוע ממש בימים האחרונים. אז מה חשבתי על הסרט ולמי הוא יותר מתאים? אתם מוזמנים להמשיך לקרוא ולגלות.

אז מי נגד מי? - על עלילת הסרט ואיך היא משחקת לרעתו ובגדול 

העלילה סובבת סביב הממלכה השלווה של אזרות', אשר לפתע עומדת בפני פלישה המונית על ידי גזע של לוחמים ענקיים וחסרי פחד מעולם אחר, שמעמיד בסכנה את תושבי הממלכה ואת הציווילזציה בעולם כולו. הפולשים הם האורקים אשר בזזו את משאבי העולם בו הם חיו עד תום וכעת מחפשים מקומות יישוב חדשים ופורים. כשהשער נפתח על מנת לחבר בין שני העולמות - קולות מרד קמים מצבא האורקים אשר מפקפקים בטוהר המשימה. משני צדי המתרס – בני האדם והאורקים - הגיבורים נמצאים במסלול התנגשות מסוכן שיכריע את גורל משפחותיהם, קרוביהם ובתיהם.

אלא שאף על פי שהעלילה עשויה להישמע לא רעה, זה לא הסיפור בפועל. העלילה עצמה, מאוד מסורבלת ומסובכת, והמעבר המתמיד מהדיבור על האורקים לדיבור על בני האדם הוא פשוט מסחרר ועושה רע מאוד לסרט, מפני שהוא נמשך על פני הרבה מאוד זמן והחיבור בין שני הסיפורים לא מספק את הסחורה, לפחות לא מבחינה עלילתית. אלא שהמצב הופך להיות רע באמת כאשר ככל שהעלילה מתקדמת נוספים עוד ועוד גורמים, אשר מסבכים את העלילה עוד יותר ולא משתלבים בה כמו שצריך. 

אבל זה לא נגמר שם. מה שעוד מסמן את החולשה של העלילה, הוא העובדה הפשוטה שכל מהות העלילה היא לא מוסר השכל, לא עיקרון שהוא מעל הכל וגם לא איזה סוף מעניין - המהות האמיתית היא לייצר הגדרות בסיס לסרט המשך. אני שואל שאלה פשוטה - למה? כל כך הרבה תלאות עבר הפרויקט הזה, ובכל זאת הוא לא מנסה לעשות חסד אמיתי עם הצופים ולנסות לגעת בהם, אלא פשוט מפגין בצורה הכי הפגנתית שאפשר - אנחנו כאן בשביל הכסף ולא בשביל שום דבר אחר.

העניין הוא שלצערי זה המקרה עם רוב ככל הסרטים, אלא שזה לא מופגן בצורה כל כך מוחצנת שבאה לידי ביטוי באופן כה בולט. ושוב, זה לא נעצר שם - הבעיה המרכזית האחרונה שלי עם העלילה קשורה לדמויות. הדמויות מאוד לא מחוברות לעצמן, לא עמוקות ובודאי שלא מעניינות. הן תורמות הרבה מאוד להפיכת העלילה לבנאלית וצפויה כמו שקיעת החמה בערב וזריחתה בבוקר.

אם כן ברור שהעלילה גורעת מהסרט הרבה מאוד, אבל ישנם גורמים שכן עובדים בסרט ומצילים אותו מכישלון טוטאלי.

איזה נוף! - על היופי של הסרט ועד כמה הוא מרהיב ביופיו

אם יש דבר שמציל את הסרט הזה לפני כל השאר, הוא היופי שלו, ובמיוחד בגרסת ה-IMAX 3D בה צפיתי. ראשית, הדמויות כל כך מפורטות ונראות כל כך אותנטיות, גם בלבוש, גם במבנה הגוף וגם בהוויה שלהן על המסך. כל זה נכון למרות שאחוז מאוד גבוה מהסרט משתמש בטכנולוגיית ה-CGI, מה שכביכול אמור היה להיות גורם מעיק, אבל בעיניי הוא ממש לא. מה שבמיוחד מרשים בנושא הדמויות הוא העובדה שהאיכות של הדמויות במשחקי הסדרה לא מתקרב לאיכות בסרט, ובמילים אחרות - הרבה מאוד מן האתגר היה לייצר את הדמויות באיכות גבוהה כך שהן יתאימו למסך הגדול, והאתגר הזה נצלח בהצלחה רבה על ידי האחראים לכך.

שנית, הנופים העוצמתיים עושים את העבודה אפילו יותר מהדמויות - הם עוצרי נשימה, איכותיים עד מאוד, מפורטים לפרטי פרטים ומרשימים במיוחד. כל זה תקף למגוון הסביבות שמופיעות בסרט, כל אחת מהן בעלת יופי ייחודי וכזה שלא מותיר שום מקום לספק - סביב הסביבות והנופים נערכה עבודה סיזיפית על מנת להביא אותם למסך הגדול בצורה הכי טובה שיכולה להיות.

שלישית, גם האפקטים בסרט עשויים בצורה לא רעה בכלל ומשתלבים מאוד יפה עם הדמויות והסביבות השונות, כך שגם עם ה-CGI מדבר מתוכי, השילוב הוא עדיין יפה מאוד, וכל אחד מן הגורמים בהחלט מוסיף ותורם ליופי יוצא הדופן של הסרט הזה.

This Means War - על הקרבות בסרט וכיצד הם תורמים 

מכיוון שהסרט נטול כל רעיון כללי מעניין ומושך, מה שבאופן ביזארי למדי מפצה על החוסר הזה הוא עניין הקרבות בסרט. לא משנה באיזה סוג של קרב מדובר, הקרבות עשויים בצורה כל כך טובה, כולל כוריאוגרפיה ואנימציה מדהימה כשזה נוגע לדמויות המונפשות. חדי עין יצליחו גם לזהות אמנויות לחימה בתוך כל סגנונות הלחימה שמופיעים במשחק וזה הופך את חווית הצפייה בקרבות למהנה עוד יותר, על אף שהחוסר בעיקרון מנחה ובעלילה סבירה מורגש עד מאוד.

To Make A Long Story Short - סיכום הביקורת ודעה כללית יותר לגבי הסרט

בקיצור ולעניין - "וורקראפט: ההתחלה" הוא לא סרט טוב בשום אופן. העלילה שלו פשוט מתחת לכל ביקורת והרעיון מאחוריה הוא מאוד בעייתי, אלא שקרבות נהדרים ויופי מרהיב ועוצר נשימה מצילים את הסרט הזה מלהפוך לכישלון טוטאלי. כך שאם מבחינתכם הפיצוי שמתקבל על העלילה הגרועה נשמע טוב, אתם צריכים לראות את הסרט הזה. אם אתם אנשי עלילה, סביר מאוד להניח שתצאו מאוכזבים מאוד.    
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.