סיקור המשחק Deus Ex: Mankind Divided

לאחר קיץ יבש למדי בכל הנוגע להשקות שונות של משחקים (אך פורה מאוד בתחום הקולנוע עם הרבה מאוד סרטים שיצאו), הגיע, ממש לקראת סופו, Deus Ex: Mankind Divided. מדובר במשחק שקורא תיגר על קצב ההתקדמות של האנושות כיום, שכן הוא מתרחש בשנת 2029, בסך הכל 13 שנים מהיום. אלא שאם במציאות אנחנו כנראה נראה בסך הכל את ה-iPhone 37 עד לשנה הזו, במקרה של Deus Ex: Mankind Divided המצב שונה לחלוטין - האנושות מפוצלת בין בני האדם הרגילים בעלי העור, ובין אלה בעלי היכולות המיוחדות והגוף המתכתי ומלא היכולות.

באשר לגיבור הראשי - מדובר באדם ג'נסן שחוזר אחרי Deus Ex: Human Revolution, וצריך לסייע לדומיו בעלי השדרוגים המתכתיים על גופם. ג'נסן מצויד מכף רגל ועד ראש מכל הבא ליד כשחושבים על טכנולוגיות עתידניות למיניהן, ובכל זה עליכם להשתמש בדרככם לכמה מן הגילויים היותר מסעירים שתגלו בסדרת המשחקים הזו במהלך העלילה. אז אחרי כל זה - האם מדובר במשחק ששווה קנייה? התשובה המלאה והמנומקת בסיקור (מי מכם שמעוניין לקרוא בקצרה יכול לדלג לחלק הסיכום שבתחתית הדף).

משחקיות

מכיוון שכבר סיפקתי הסבר כללי לגבי העלילה, אתחיל מלדבר על הדבר החשוב ביותר במשחק הזה - המשחקיות. בכללותה, המשחקיות עצמה מצוינת וכוללת מגוון של אפשרויות, שלבים שדורשים מאיתנו דרגות וסוגים שונים של טכניקות התגנבותיות, דבר שאיננו נפוץ כלל במשחקים כיום (ההגדרה "רפטטיבי" היא אחת מן הנפוצות ביותר בנוגע לחלק מן המשחקים, בין היתר גם ל-No Man's Sky), חשיבה ותכנון ברמה גבוהה מן הרמה הבסיסית ועוד.

ראשית, לפני שאעבור לדבר על כל המאפיינים של השלבים והמשימות במשחק, קודם כל אספק כמה הסברים לגבי תכונות בסיסיות יותר במשחק, ונתחיל בתנועה - התנועה בעולם היא מאוד נוחה, כמעט ולא חוויתי באגים ובעיות במהלך התנועה, לרבות ביצוע פעלולי פארקור, ריצות, קפיצות, הליכות וכו'.

המקשים ממופים בצורה מסודרת וסבירה, כזו שבסך הכל משאירה לכם כמה דקות של הסתגלות אליהם, כאשר לאחר מכן יהיה עליכם כבר להשתמש בהם לשחיטת אויבים בדרכים האכזריות ביותר שקיימות. אתם תוכלו לרוץ, לקפוץ, לטפס, ללכת ולהתגנב ללא כולל בעיה וביתר נוחות.

שנית, ישנו נושא האנימציות - אני מוכרח להודות שהאנימציות במשחק נהדרות, לא גורמות לבעיות ואפילו לא מרגישות פלסטיות במקצת. אני מדבר כמובן על כלל האנימציות במשחק, כאשר החל מאנימציות התנועה ועד לאלו המורכבות יותר כדוגמת אנימציות הדקירה השונות - על כולן חלה ההגדרה שהגדרתי זה עתה בתחילת הפסקה.

העניין הזה יוצר סיפוק גדול, שכן אנימציות פלסטיות ולא מושקעות כבר גרמו אכזבה ללא מעט גיימרים - האנימציות הפלסטיות שמגיעות מידי שנה ושנה במסגרת משחקי NBA LIVE קרובות יותר מתמיד לרסק את הסדרה הזו ולהותיר את NBA 2K17 לבד במערכה, ואפילו בבטא של Battlefield 1 באגים שונים בנושא האנימציות פשוט מחסלים את ההנאה בשלב די מוקדם של המשחק.

עכשיו כשכיסינו את הנדבכים הבסיסיים יותר במשחקיות, אפשר לעבור לחלקים המורכבים באמת, ונתחיל מהשלבים במשחק.

השלבים ב-Deus Ex: Mankind Divided מורכבים למדי, דורשים צורות שונות של חשיבה ואולי הכי חשוב - הם מאפשרים לכל שחקן ושחקן לסיים את השלבים ביותר מדרך אחת (לעיתים החלוקה היא מעבר לחלוקה הגסה של התקפה פרונטלית והתקפה התגנבותית כשתי האפשרויות השונות לצליחת שלב, וניתן לבצע את פעולת ההתגנבות בכמה צורות שונות).

בנוסף לכך, כמעט ואין חזרה על עקרונות בצורה גסה, דווקא להיפך - בפועל כל שלב מרגיש אחר, דורש רמות שונות של הבנה וחשיבה ומרגיש מאוד מגוון. המגוון הזה הוא מה שגרם לי להישאר עם המשחק הזה באדיקות ובציפייה רבה ממש עד לסופו, מה שלא תמיד קורה לי עם כל משחק, שכן רמת העניין עשויה לרדת בסופו של דבר כשחזרה גסה על עקרונות מסוימים בשלבים מתחילה לצוץ.

במידה ואתם מחפשים דוגמה לאופן שבו השלב מרגיש מגוון ומאפשר צורות שונות של דרכי פתרון, הרי היא לפניכם - בנקודה מסוימת היה עליי לחדור למתחם שבו יושב ארגון פלילי (לא אכנס לתחום פעולתו כדי להימנע מספויילרים גדולים) דרך שער שניצב ברחוב. כל אחד ואחד מכם שימצא את עצמו בסיטואציה יכול להחליט כי הוא מעוניין בהתקפה חזיתית ללא פשרות, אלא שמדובר כמובן בדרך הפתרון הפחות טובה.

במקום זאת תוכלו להתגנב לתוך המקום, או בצורה יחסית קלאסית של חיסול שקט של כל אחד ואחד מן השומרים על המקום, לאחר מכן כניסה אליו וחזרה על העיקרון הזה, או שתעשו כמוני ותיווכחו לאפשרות מדליקה למדי במשחק - מי שירים קצת את העיניים ישים לב שרובוטים אוויריים של המשטרה משגיחים על הרחובות בכל רגע ורגע, והם מחפשים כלי נשק מורמים ופורעי חוק. כל שתידרשו לעשות הוא לגרום לתגרת ירי על ידי הצקה לשומרים, הרובוט האווירי יגיע, יעשה את העבודה המלוכלכת עבורכם, ואתם תוכלו להיכנס בשקט מוחלט ולבצע את עבודתכם נאמנה.

לבסוף, כמה מילים לגבי הבחירות במשחק - אחד מן האלמנטים הקסומים ביותר במשחק הזה הוא הבחירות והשיחות בו. כבר מראש היה ידוע כי הבחירות במשחק יהיו כה משמעותיות עד שניתן יהיה להתעלות על בוסים שונים במשחק באמצעות הדיבור.

אלא שעד שלא נוכחתי לעניין הזה פיזית לא יכולתי לחוות את דעתי על העניין, וכעת אני יכול - הבחירות מאוד משמעותיות, כל בחירה משנה, ולמעשה - כל פרט בשיחה ביניכם לאדם אחר עשוי להוביל לתוצאה שונה, תוך כדי יצירת אפקט של "דלתות מסתובבות" - דיבור מתוחכם מצידכם יוביל להבנה ולעיתים אפילו סיום מחלוקת בשלום, אלא שדיבור אגרסיבי או מתנשא יוביל במהרה לקרב שעשוי להביא אתכם אל מותכם.

גרפיקה

המשחקיות הנהדרת ב-Deus Ex: Mankind Divided עטופה בצורה פשוט נהדרת עם גרפיקה איכותית וחדה שרק מסייעת להכנסתכם לאווירה המותחת. 

הנופים העירוניים במשחק נראים נהדר, ישנם מספר סוגים של בניינים, הכבישים והמדרכות עשויים כהלכה, ויש אפילו השמת דגש על הפרטים הקטנים (את עיניי משך באופן אישי אזכור מדליק במיוחד ל-UFC, ארגון אומנויות הלחימה המשולבות העולמי).

מעבר לכך, המודלים האנושיים במשחק הם מהמציאותיים ביותר שראיתי עד היום - השיער מפורט, הפנים בנויות בצורה מאוד מדוקדקת כך שלכל אדם מבנה שונה של פנים, הגוף עצמו מעוצב לפרטים, החל מהמתכות השונות, דרך הסכינים ועד לעור הרגיל, ומכיוון שהסביבה האנושית היא חלק אינטגרלי מהמשחק, האיכות הנהדרת שבעיצובה רק מחזקת את מעמדו של המשחק ככזה שהוא פשוט נהדר מבחינה גרפית.

לבסוף ישנם כמובן חפצים שונים במשחק כגון כספות, עציצים, רהיטים שונים וכו'. אני מוכרח לציין שגם בחלק הזה Square Enix לא זייפה, אפילו לא במקצת, וסיפקה לנו חבילה שלמה של אובייקטים משניים שנראית פשוט נהדר, עם טקסטורות מדויקות, מודלים איכותיים ואיכות שמרשימה מאוד בכללותה כמעט ללא יוצאים מן הכלל.

סיכום ומסקנות

לסיכום - קשה לי לתאר לעצמי חובב משחקי התגנבות שלא ייהנה מהמשחק Deus Ex: Mankind Divided - עם משחקיות מרשימה, סיפור סוחף, החלטות משמעותיות למדי וגרפיקה איכותית, קשה מאוד שלא ליהנות ולהפיק את המרב מכל אלמנט ואלמנט במשחק הזה. אל תפספסו.

אני מעוניין להודות מקרב לב ל"הד ארצי" על סיפוק העותק לסיקור המשחק.

ציון סופי: 8.5 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.