סיקור המשחק Dishonored 2

מאת: לידור אטיאס

לא מעט לסתות נותרו שמוטות עת השיקה חברת Bethesda את המשחק Dishonored בסוף שנת 2012. העלילה הייתה מצוינת, הדמויות סחפו את המשתמשים שהתחברו אליהן במהרה, הקונספט האמנותי היה משגע בעיניי רוב ככל המתבוננים, הוא העניק הרבה מאוד איכויות למשחק עצמו ועזר לעצב את האווירה בו וכמובן שהמשחקיות הייתה פשוט מושלמת והציגה מנגנון התגנבות מאתגר ומהנה כאחד. האם Dishonored 2 שמר על כל אותן איכויות שהציג Dishonored המקורי? התשובה ממש כאן בסיקור.

עלילה

עשויים להימצא כאן ספוילרים לשני משחקי הסדרה - מבחינה עלילתית, Dishonored 2 ממשיך את Dishonored ומהווה משחק המשך לכל דבר ועניין מהבחינה העלילתית - לאחר רצח הקיסרית ג'אסמין קאלדווין, בידיעה שאין לה כל אחות שיכולה לרשת את כס המלכות במקומה, מוחלט בפה מלא כי את מקומה תתפוס בתה, אמילי קאלדווין. אלא שטקס ההכתרה של אמילי מסתבך עם הופעת אורחת מיוחדת שטורפת את הקלפים ומאיימת לשנות את פני המציאות. לפתע אמילי מוצאת את עצמה במצב סכנה מתמיד והיא נהפכת לשורדת שפועלת מהצללים. האם יש לכם את מה שדרוש כדי להתגנב ולהשיג את היעדים המסובכים (מאוד) במשחק? הכל תלוי ברמתכם ובביצועים שלכם.

העלילה עצמה היא מעניינת מאוד, מועברת בצורה מרתקת וכמובן מלאה בתלאות ובטוויסטים מסחררים. היא מעוררת מגוון רחב של רגשות בקרב השחקן - החל משמחה והקלה עם השגת יעד כזה או אחר, דרך כעס במקרה של כישלון (מומלץ מאוד לשמור הרבה מאוד את המשחק לאורך ההתקדמות בו) ועד לבהלה של ממש בהתאם לתנאים בשטח. 

יש לציין שהעלילה כל כך טובה, עד שאותי באופן אישי היא פשוט כבלה למשחק ועד כה, בתום שבוע של משחק רציף, בו בכל יום שיחקתי לא מעט במשחק, אני עדיין רואה את הכניסה שלי למשחק כחלק מהשגרה היומית, כאילו היא מובנת מאליו. אני מבטיח לכם חוויה דומה, דבר שהופך את המשחק הזה בעיניי למיוחד ביותר בתקופה הזו, יותר מכל מה שראיתם לאחרונה (כן, זה כולל את Battlefield 1 האהוב, שאהוב לא פחות גם עליי מאשר הוא אהוב על ידכם).

לא מובן מאליו שרק העלילה בעצמה סוחפת כל כך את השחקן עד להתמכרות של ממש, ועל כך אני מעריך במיוחד את Arkane Studios שלקחה לעצמה מספר שנים לתכנן ולפתח את הפרויקט הזה כך שהוא יצליח להפתיע גם מעריצים וגם שחקנים חדשים.

באשר לדמויות - הדמויות בעלילה הן מאוד עגולות, רובן מסתוריות במיוחד (דבר שרק מוסיף לאווירת המסתורין שאופפת את המשחק בכל רגע ורגע, ומן הסתם היא הולכת ומתפוגגת עם ההתקדמות העלילתית בה נחשפים יותר ויותר פרטים על המשחק) והמניעים שלהן הם מאוד משמעותיים, אך לאו דווקא מובנים מראש (חלקם עשויים להתגלות כחלק מתפניות בעלילה או כחלק מפרטים חדשים שמתגלים).

משחקיות

המשחקיות ב-Dishonored 2 היא מהטובות שחוויתי בשנים האחרונות, מכל בחינה - החל ממנגנון ההתגנבות המורכב והמהוקצע, דרך מנגנון הקרב ועד לתנועה במשחק והפארקור, כמעט ואין תקלות בנושא הזה וההנאה היא מובטחת לחלוטין.

ראשית, מנגנון ההתגנבות הנהדר. מדובר במנגנון ההתגנבות הטוב ביותר ששיחקתי בו כמעט אי פעם, הוא מהוקצע ומאתגר מתמיד, כאשר השומרים במשחק זוכים לראייה היקפית מאוד אשר מעלה את דרגת המשחק. נדרש מכם הרבה מאוד מאמץ על מנת לצלוח משימות בשקט מוחלט / בהתגנבות מוחלטת, אך יחד עם זאת מוצעות לכם מגוון דרכים שונות ומשונות לעשות את זה.

הדרכים השונות הללו מוסיפות למשחק נפח נוסף, ההופך אותו למשחק מאוד לא לינארי והרבה יותר עמוק ומעמיק, יש כמה וכמה דרכים לצלוח כל חלק במשחק (לא כל שלב - כל חלק), דבר שגורם למשחק להיות מעמיק מתמיד, מהנה וכמובן רבגוני, מפני שאחד הדברים הכי מהנים במשחק הוא למצוא את הדרך היעילה ביותר לעבור את השלב - כזו שכוללת כמה שפחות דם, כמה שיותר הליכה בצללים וכמה שיותר שקט. 

האופן שבו המשחק מוליך את השחקנים בצורה לא לינארית מייצר חופש פעולה מוחלט עבור השחקן - יש לכם את האפשרות להחליט האם אתם מתמקדים בניסיון לחפש אחר דרכים קלות, האם אתם מתכוונים לאלתר בכל אחד מחלקי המשחק או האם אתם מתכוונים להשתמש במשימות הצד שניתנו לכם. 

כך או כך - כל שלב הוא לחלוטין עולם ומלואו. מי מכם שקורא את סיקוריי יודע עד כמה אני ממעיט להשתמש בביטוי הזה, שכן אני רואה אותו כביטוי עוצמתי מאוד, והוא אומר הכל - יש לכם הכל מהכל בכל שלב, כל אחד משלבי המשחק יכול להעסיק אתכם בין שעה לשעתיים בקלות במידה ואתם מתכוונים להתעמק באפשרויות השונות העומדות בפניכם, וזו מעלה גדולה מאוד במשחק הזה.

כמו כן, ישנה מערכת הקרב - מערכת הקרב במשחק היא פשוט מצוינת, כוללת מספר אלמנטים וביניהם קרבות עם חרבות, קרבות ירי ואפילו קרבות הכוללים פיצוצים ושימוש בחומרי נפץ ופצצות שונות. כל אחד ואחד מכלי הנשק במשחק מתפקדים בצורה נהדרת, השימוש בחרבות מרגיש פשוט נהדר תוך זמן קצר, עד שלעיתים לחלוטין מתחשק לצאת מן הצללים ולהתעמת עם כל השומרים בקרב אחד גדול, כאשר הדבר נכון גם לגבי כלי הנשק במשחק, כגון האקדח והקרוסבואו.

מערכת הקרב עצמה כוללת מספר אנימציות ומספר אפשרויות שונות, כאשר כולן נהדרות וממצות, סנכרון האנימציות זו בזו נעשה בצורה מעולה וכל אנימציה לגופה עשויה בצורה מאוד טובה ומותאמת לנקודת המבט במשחק כך שאנו נהנה מכל רגע של קרב.

המערכת המרכזית האחרונה היא מערכת התנועה במשחק (הכוללת גם את נושא הפארקור) - זו מערכת שהיא מאוד לא מושלמת, איתרתי בה מספר בעיות שלא תוקנו מאז ההשקה, אך היא בכל זאת מהווה מאפיין מרכזי במשחק, היא מהנה מאוד, תורמת להתגנבות ולהליכה במפה כשלעצמה, כל האנימציות השונות בה מתפקדות נהדר ומסונכרנות כמו שצריך האחת עם השנייה ובאופן כללי התחושה היא שמדובר במערכת מהוקצעת מאוד.

גרפיקה

רבות דובר על הגרפיקה במשחק המקורי ועל כמה שהקונספט האמנותי בה הוא נהדר, ולאחר שראיתי את המשחק החדש אני נרגש לומר שאין שום סיבה שהמחמאות יוחלפו בגינויים.

שוב Bethesda עושה זאת כמו שרק היא יודעת, הקונספט האמנותי במשחק משגע וצבעוני, הוא מוסיף רבות לאווירת המסתורין במשחק, בעיקר בכל הנוגע לגופן של הדמויות השונות ופניהן.

מפות המשחק מעוצבות בצורה פשוט פנטסטית - אני באופן אישי נפעמתי מכל המפות הללו, כאשר מראן בלבד הספיק עבורי בשביל להסתובב בהן שעות רבות לאו דווקא בקשר לעלילה, אלא יותר למטרת חקר וגילוי של דרכים סודיות, מקומות שנדיר למצוא אותם ו/או להגיע אליהם ועוד.

הדבר היחיד שהרגיש לי בעייתי בגרפיקה הוא נושא התאורה, חשתי בעיקר בעיות בכל הנוגע לצל במשחק, כאשר בנקודות מסוימות הוא פשוט חשוך מידי ולא עושה את שלו כמו שצריך. שאר נושאי התאורה לרוב בסדר גמור ונטולי בעיות.

קצב פריימים

מדובר בבעיה הגדולה ביותר במשחק שהיא הרבה פחות זניחה מזו הקודמת עליה דיברתי - נקודות מסוימות במשחק מנמיכות את קצב הפריימים שלו ברמה כזו שהעין כבר מרגישה זאת עד מאוד ובאופן כללי קצב הפריימים בו לא מרגיש אחיד או מהוקצע מספיק.

מצד שני, כבר הוכרז כי זה הנושא המרכזי עליו עובדת המפתחת במטרה לשפרו, ונראה כי עדכון אמור להגיע בקרוב במטרה לתקן את הבעיה הזו בכדי שחווית המשחק תהפוך למושלמת באמת. מה שבאמת חבל בתקלות הטכניות שיש במשחק הוא שבלעדיהן, מבחינתי, מדובר במשחק ש-Bethesda פשוט לא טעתה בו, כך שהוא לחלוטין יכול היה להיות שווה 9.5 או 10 מתוך 10.

סיכום ומסקנות

Dishonored 2 הוא המשחק הטוב והמעניין ביותר של התקופה האחרונה - יש בו הכל מהכל, השלבים בו מגוונים מאוד, הקונספט האמנותי משגע, מערכות המשחקיות ברובן מתפקדות כמו שצריך ועושות עבודה מצוינת, ורק תקלות טכניות שונות מונעות מהמשחק ציון גבוה במיוחד שמיוחס לטובים שבמשחקי הווידאו שבשוק.

ציון סופי: 8 מתוך 10 

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.