"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" - ביקורת סרט ללא ספוילרים

מאת: לידור אטיאס

סדרת סרטי "הארי פוטר" הצליחה במיוחד לאחר הצלחתה המסחררת של סדרת הספרים בעצמה. כעת, הגיע הזמן לסרט מודרני במיוחד ומלא באפקטים שמספר את עוד אחד מן הסיפורים המופלאים של ג'יי קיי רולינג. הפעם מדובר בסיפור שכולו פנטזיה, קסם, צבעוניות, יופי, אבל כמובן, כהרגלה של רולינג, גם ביקורת חברתית נוקבת במגוון תחומי חיים, עליה אדבר בהרחבה בהמשך הביקורת. אבל לפני שאגיע לביקורת החברתית על כמה מן החלקים היותר חשוכים בחברה המודרנית, אתחיל מלדבר על כמה מן המאפיינים הקולנועיים שהופכים את "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" לסרט מהנה ולא רע בכלל. אתחיל כהרגלי מהעלילה.

עלילת הסרט

עלילת הסרט מתרחשת בשנת 1926, שנה שבה סכנות גדולות ורבות אורבות לקוסמים בניו יורק: כוח עצום ומסתורי משאיר עקבות של הרס ברחובות, מאיים לחשוף את קהילת הקוסמים לבני התמותה ולהפר את המרקם העדין של החיים המשותפים. חוץ ממנו, גלרט גרינדלוולד, קוסם בעל עוצמה אדירה שזרע הרס באירופה, נעלם כאילו בלעה אותו האדמה. 

במרכז העלילה ניצב ניוט סלמנדרה, קוסם יחסית צעיר אשר הספיק השלים את סיורו העולמי בו חיפש ותיעד מגוון יוצא דופן של יצורים קסומים. סלמנדרה הגיע לחניית ביניים קצרה בניו יורק, אלא שתחנת הביניים הזו שיבשה בסופו של דבר את כל תכניותיו. ג'ייקוב (בן תמותה) משחרר בטעות כמה מחיות הפלא של סלמנדרה אל תוך העיר הגדולה, והן מאיימות להרוס את היחסים בין הקוסמים לבני התמותה בארצות הברית. במקביל, מוצא את עצמו סלמנדרה מעורב במצוד אחר הכוח המסתורי שמחריב את ניו יורק בזמן שהוא מתחמק מזרועות רשויות הקסמים הצדות אותו ואת יצוריו המופלאים.

בפועל, העלילה עצמה מהנה במיוחד, היא מתקדמת בצורה נהדרת ורוב ככל קווי העלילה בה (ראשיים ומשניים כאחד) מועברים בצורה טובה וללא חורים רבים (אם בכלל) או אי הבנות כאלה ואחרות, כך שהקהל לחלוטין יוצא מהסרט עם הבנה מלאה בנוגע למה שהוא ראה, דבר שבעידן בו אנו נמצאים לא נחשב למובן מאליו בקולנוע (הרבה מאוד סרטים לא זוכים לעבודה מספקת על התסריט בימינו ולכן הם מלאים בחורים).

מצד שני, קשה להגיד שהתסריט לא יכול היה לקבל עוד קצת עבודה ושפצורים קלים פה ושם, במטרה לעצב את העלילה והדמויות בצורה טובה מעט יותר, אבל אל תראו את ההערה הזו ככוללת לגבי הסרט, מפני שבעיקרון הוא בהחלט מעביר עלילות טובות בצורה נהדרת.

יש לציין גם כי כל קווי העלילה מתיישבים כמו שצריך האחד עם השני ולא נרשמות הפרעות או חריגות משמעותיות בתוך או בין 2 קווי עלילה או יותר. כל אחד מהם מוסבר ומועבר לגופו, כאשר חיבור בין 2 קווי עלילה נעשה בצורה הדרגתית וסבירה שלא מותירה את הצופה מבולבל באשר למה שראה זה עתה על המסך.

באשר לדמויות - דמויות הסרט הן מהטובות שראיתי בכל סרט שהוא לאחרונה, היעד והתכלית של כל דמות ודמות הם ברורים בצורה ניכרת, מה שמעניק לגיטימציה והבנה מלאה בכל הנוגע לפעולות שנוקטות הדמויות בסרט. ההבנה הזו, לצד השיפוט האישי של כל צופה וצופה, מובילות את הצופים להעריך, לשנוא, לאהוב ובכלל להתחבר או לא להתחבר לכלל הדמויות בסרט, דבר שלצערי נעדר מלא מעט סרטים שעלו לאחרונה לאקרנים, פשוט מאוד מפני שדמויות עוצבו בצורה לא טובה ולא זכו לפיתוח עלילתי מספק. גם בסרט הזה חלק מן הדמויות זוכות לפיתוח מפותח יותר ומפותח פחות, אבל רוב ככל הדמויות זוכות לפיתוח שהוא ראוי למעמדן ותפקידן בסרט.

אפקטים בסרט

"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" הוא אחד הסרטים היפים ביותר שהוצגו על המרקע בשנים האחרונות, והרבה מאוד מזה בזכות האפקטים היפהפים שאופפים אותו, בעיקר בכל מה שקשור לפנטזיה בסרט.

ראשית, חיות הפלא (שכמובן עומדות במרכז הסיפור וקו העלילה הראשי) הן בהחלט מופלאות ומונפשות בצורה יוצאת מן הכלל שמגרה את העין בצורה בלתי רגילה. הן צבעוניות, מעניינות, רבגוניות וניכרת מאוד היצירתיות שעומדת מאחורי יצירתן בסרט.

מעבר לכך, כל האפקטים הקשורים לקסם בסרט אף הם נראים נהדר, כאשר אין כל מקום לספק באשר לאיכותם - הם צבעוניים במידה, מופיעים במינון מתאים לסרט שכזה, הם משולבים בצורה פשוט פנטסטית לצד הדמויות והצילום בפועל.

לפיכך - אין מנוס מלקבוע כי האפקטים רק מקדמים את הסרט ומסייעים מאוד להקניית מעמד של סרט טוב עבורו, במיוחד בפאן הויזואלי, שהוא אחד מן החזקים ביותר בסרט (אם לא החזק ביותר וזה שמוביל אותו ישירות למעמד של סרט פשוט יפהפה).

ביקורת חברתית

אחד הדברים שאני באופן אישי הכי מעריך אצל יוצרים (לאו דווקא קולנוענים, אפילו סופרים) הוא היכולת להעביר ביקורת חברתית ביצירותיהם בצורה מרומזת ובאמצעות שימוש בסיפורים והדמויות שהם מעבירים ביצירות. ג'יי קיי רולינג היא אחת מאותם יוצרים שיש להם את היכולת הזו.

את היכולת הזו היא מביאה לידי ביטוי ביצירותיה, ולפיכך מופיעה ביקורת חברתית נרחבת במגוון תחומים חברתיים בכל נושא קבלת האחר והשונה, תוך הפגנת סובלנות (או אי-סובלנות) כלפי מי שנראה או פשוט מאוד שונה ממך. את הביקורת הזו שמועברת בסרט כלפי החברה שלנו.

רולינג מעבירה את הביקורת החברתית בסרט הזה בצורה פשוט נהדרת שלא משתמעת לשתי פנים, לסרט יש אמירה ברורה מאוד במגוון תחומי חיים ואין ספק כי זה נאמר בכוונת תחילה ובאופן שהוא פשוט יוצא מן הכלל ומצליח לגעת בצורה קסומה בכל אחד ואחד מהצופים.

סיכום ומסקנות

"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" הוא סרט מאוד טוב המשלב עלילה לא רעה בכלל, דמויות מעוצבות ומפותחות בהתאם לתפקידן, זאת לצד ויזואליה פשוט מדהימה ומרשימה בסרט עצמו עם אפקטים מרהיבים וכמובן אמירה ברורה וביקורת חברתית נוקבת. לכו לראות ב-IMAX, זה פשוט שווה את זה.

ציון סופי: 7.5 מתוך 10 

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.