"מואנה" - ביקורת סרט ללא ספוילרים

מאת: לידור אטיאס

סרטה החדש של דיסני, "מואנה", הגיע סוף כל סוף גם אלינו לישראל. מואנה היא למעשה הנסיכה החדשה של דיסני, אף על פי שלא לגמרי מדובר בנסיכה של דיסני במובן המלא של המילה, ובכל זאת - דמותה חיובית מאוד בסרט ומסייעת לו להתעלות ולהיות סרט בהחלט לא רע בכלל של דיסני. את הדעה המלאה והמנומקת אודות הסרט תוכלו לקרוא בהמשך הביקורת.

עלילת הסרט

לפני 3000 שנה, המלחים הטובים בעולם יצאו למסע לחצות את האוקיינוס השקט כדי לגלות את האיים הנסתרים שבו. אולם לפתע המסע שלהם נעצר, ואיש אינו יודע מדוע. בסופו של דבר, מסופר בסרט סיפור ההרפתקה של נערה שמפליגה למשימה נועזת כדי להוכיח את עצמה ולהשלים את משימתם של אבות אבותיה. במהלך מסעה, היא פוגשת את חצי האל מאווי ויחדיו הם חוצים את האוקיינוס הפתוח במסע אשר יפגיש אותם עם יצורים עצומים והתמודדות אל מול הבלתי אפשרי.  

הסיפור עצמו, כסיפור משפחתי כיאה לדיסני, מסופר בצורה טובה מאוד, הוא מסקרן ומרתק לאורך רוב הזמן, על אף שהוא לא מתיימר לבנייה עלילתית מפותחת יותר מהרגיל והוא, מן הסתם, ממש לא חף מקלישאות.

ובכל זאת, לצד השירים המקסימים (עליהם אדבר בהרחבה בהמשך הביקורת), סאונד הרקע המהפנט והדמויות הנהדרות והחביבות, הסיפור הזה בהחלט מצליח להתקבע על רמה טובה - הוא ישמח אתכם, יעציב אתכם, יכעיס אתכם ובחלק קטן מהזמן הוא אף ירגש אתכם תוך הבלטת והצגת ערכים שפותחו והתפתחו לכל אורכו של הסרט.

המאפיין הראשון שאני מאוד אוהב בסיפור, כהרגלי (וגם כהרגל דיסני בין היתר), הוא מוסר ההשכל והמסר שהסיפור מנסה להעביר. מכיוון שמדובר בסרט שבין היתר פונה לילדים, בעיניי חשוב מאוד שהוא יכיל מסר חיוני ולו רק כדי שחלק מן הצופים יצאו ממנו עם חומר למחשבה ואולי אפילו הבנה לגבי נדבך או שניים בחייהם האישיים.

בסרט, לא רק שמועבר מוסר השכל חיוני מאוד (אם כי אי אפשר להגיד שלא ראינו אותו בשום דבר אחר), אלא הוא גם מפותח באופן שיטתי עם כל התקדמות עלילתית שרק מפתחת ומטפחת אותו יותר ויותר, כך שהאופן שבו הוא מתקשר לסיפור כולו רק מעבה אותו והופך אותו למשמעותי וחזק מאוד עבור ילדים ומבוגרים כאחד.

מאפיין נוסף בסרט, הדמויות, גם כן שבה אותי במידת מה ואני מוכרח להודות שמאוד התחברתי לדמויות המרכזיות בסרט - המניעים של הדמויות מאופיינים ומוגדרים ברגע הנכון עבור כמה מן הדמויות המרכזיות בסרט, חלק מן הדמויות משעשעות מאוד ומעלות חיוכים רבים ובכלל, כל דמות מקבלת תפקיד מתאים ומותאם אישית עבורה, כך שאין דמות שזוכה ליותר מידי זמן מסך, אם כי חלק מצומצם מן הסצנות נמשכות יותר מידי זמן כך שבכללותן הן מרגישות מעט מעייפות, כשבמקור הן לחלוטין אמורות היו לעורר ולגרות את עיניי הצופה.

צבעוניות ואנימציה בסרט

מעבר לעלילה והסיפור, כידוע לכם, ההיבט הוויזואלי חשוב לא פחות, במיוחד כשמדובר בסרט אנימציה לכל המשפחה. אבל הסירו דאגה מלבכם, אני מציין את זה רק כדי לשבח את הנושא.

ראשית, הסרט עצמו הוא צבעוני במובן המאוד טוב של המילה - האיים בסרט צבעוניים ומפורטים מאוד עם צמחייה מתאימה, חולות, אפקטים ועוד, מאחורי הדמויות עומד קונספט אמנותי מפורט ומהוקצע עד מאוד שרק מייפה את הסרט ומדגיש את יופיו, וכמובן שניכר כי עבודה מאוד קשה עומדת מאחורי המאפיין הזה של הסרט.

שנית, הסרט יפה וצבעוני לא רק בזכות המודלים היפהפיים והאפקטים הנהדרים בסרט, אלא גם בזכות האנימציה בו. האנימציה בסרט היא פשוט נהדרת, מהוקצעת וזורמת יותר מתמיד, אשר מרגישה חלקה בכל שלב בסרט, לא משנה כמה מורכבת הסצנה ומה היא דורשת מבחינה אנימטורית.

שירי הסרט

כפי שציינתי כבר קודם לכן, ישנם מספר שירים לאורך הסרט (שירים מקוריים כמובן) - רוב ככל השירים הללו פשוט מצוינים, המקצבים שלהם מהפנטים ומעט ממכרים והם מלווים את מילות השירים באופן המוצלח והטוב ביותר. 

מעבר לכך, הם מגיעים במינון מדויק ומושלם, כאשר גם התזמון שלהם ביחס לסיפור המסופר הוא נהדר. 
העובדה הזו קיבעה את השירים הללו כמשמעותיים מאוד עבור הסרט, הם תורמים לו מאוד ובסופו של דבר, הם אפילו טובים להאזנה לאחר הצפייה בסרט.

סיכום ומסקנות

"מואנה" הוא סרט לא רע בכלל של דיסני ועל אף מספר סצנות שנמשכות יותר מידי זמן, המסר הוא בולט, משמעותי ומפותח לכל אורך הסרט, ההיבט המוזיקלי מהפנט והסרט עצמו פשוט מרהיב ביופיו עם צבעוניות בכל מקום.

ציון סופי: 8 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.