סיקור המשחק Football Manager 2017

מאת: אור ארדיטי

המשחק המפורסם והאהוב Football Manager 2017 יצא השנה, כמו בהרבה מאוד מקרים קודמים, בשתי גרסאות. הראשונה בצורתו הרגילה והמורכבת שכוללת מגוון של אפשרויות ומורכבויות שדורשות שעות משחק רבות והשנייה בגרסת ה-Touch, גרסה מעודנת יותר שכוללת בעיקר את האפשרויות המרכזיות והיסודיות ביותר שבגרסה הרגילה במטרה לפשט את חווית המשחק ולהפוך אותה לקלה, נוחה ומהירה יותר.

מובן כי הצורה הרגילה היא הקשה והתובענית יותר, מפני שקיימת בה דאגה לקבוצה כך שהניהול היומיומי קשה יותר ויש להשקיע מאמצים רבים בניהול השוטף של הקבוצה - יש לדאוג באופן קבוע למורל השחקנים, לכושר שלהם, לתקציב וכמובן גם לתכנן בצורה הטובה ביותר הרכבים וטקטיקת משחק. גרסת ה-Touch למעשה חוסכת מאיתנו קצת מכאב הראש הזה ומאפשרת לנו להתמקד במטרה לשמה נועד המשחק: ניהול קבוצת כדורגל וניסיון להובילה להצלחות. אך אין זה אומר שזה כל כך קל.

מגוון הקבוצות והמידע במשחק

המשחק מציע מגוון רחב של קבוצות לאימון - החל מקבוצות פאר מכל רחבי העולם המוכרות לכולם (דוגמאות - ברצלונה, מנצ'סטר יונייטד, ריאל מדריד, באיירן מינכן ועוד), ועד לקבוצות הליגה הלאומית בארצנו הקטנה (לא תאמינו, אבל תוכלו אפילו למצוא את בני לוד במתכונת מלאה כקבוצה שזמינה לאימון, כשאפילו קבוצה זניחה כדוגמת יניב חולון זמינה במסגרת משחקי הגביע שכוללים קבוצות מליגות נמוכות יותר).

אני חייב לציין שעורכי המשחק עשו עבודה מאוד טובה באיסוף השמות והנתונים של הקבוצות והשחקנים. להפתעתי הרבה, מסתבר שקבוצות קטנות כמו הפועל קטמון ומכבי שעריים, שספק אם מישהו שמע את שמן או את שמות שחקניהן מחוץ לגבולות המדינה (גם בארץ לא כל כך מודעים לקיומן) מופיעות במלואן במשחק. קבוצות אלו בנוסף לרבות אחרות נמצאות במשחק, כולל כל שחקני ההרכב והספסל בקבוצה. המשחק גם מעודכן להפליא, כלומר הוא מתעדכן מידית בכל שינוי קטן שנעשה בקבוצות ודואג לערוך שינויים מתאימים מפעם לפעם. עד היום ישנן קבוצות אמיתיות הנעזרות במשחק כדי לבדוק יכולות של שחקנים שונים בהם הן מעוניינות. בזכות המשחק ניתן לבדוק נתונים שונים על השחקן כגון יכולת בעיטה, טכניקה ומהירות ולפעמים זו אחת הסיבות להחתמה/אי החתמה של שחקן בקבוצה.

סאונד

חובבי הכדורגל יעידו על כך שברוב המקרים הפרשנות מעניקה משמעות אחרת למשחק (במקרה של צפייה ביתית), ובכך שמשחק טוב נמדד גם בפרשנים וברמתם. אין כמו התלהבות וצרחות של פרשן אחרי גול מרשים, או ניתוח ענייני ומעמיק על הנעשה בכר הדשא. כמו כן אוהדים שמגיעים למגרשים עצמם יוכלו להגיד בפה מלא כי העידוד של הקהל הוא חלק מהחוויה של המשחק.

אבל הפלא ופלא, 2 הדברים אותם ציינתי בפסקה הקודמת נעדרים במשחק (ולא בפעם הראשונה), עובדה שמעיבה עליו במקצת. לדעתי, פרשנות הייתה יכולה להוסיף ולתרום רבות למשחק והמשחקים היו מקבלים משמעות אחרת לגמרי. הפרשנות כיום הפכה לחלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהמשחק ובכל משחקי הווידאו היא קיימת ומוסיפה נפח נוסף, כמו כן, עידוד של הקהל יכול היה להוסיף הרבה מאוד צבע למשחק, כאשר קהלים גדולים ורועשים יכלו להשפיע לטובת הקבוצה שהם מעודדים ולרעת הקבוצה הנגדית.

אתגר  

האתגר במשחק הוא עצום. המטרה היא לקחת קבוצה ולהוביל אותה לאורך עונת משחקים שלמה, שלא לדבר על ההמשך שעשוי לכלול בסופו של דבר מאבקי עליית ליגה אם אתם משחקים בליגות נמוכות או מאבקים באירופה אם אתם מכוונים גבוה ומעוניינים לשחק במפעלים גדולים. במהלך העונה נאלצים להתמודד המשתמשים, כמו מאמנים אמיתיים, עם סיטואציות יומיומיות שונות ומגוונות החוזרות על עצמן בכל קבוצת כדורגל - התמודדות עם פציעות של שחקנים, התאמות של מערכים לקבוצות שונות, רמת עייפות של שחקנים, כושר משחק של שחקנים שונים ועוד.

החכמה היא לדעת להתאים לכל משחק את ההרכב הראוי כדי מצד אחד למנוע פציעות, ומן הצד השני גם לנצח את המשחק. כמובן שבמהלך העונה יש תקופות טובות ומוצלחות, אך גם תקופות משבר קשות העלולות גם להוביל לפיטורי המאמן אם הוא לא יצליח לצאת מהבוץ תוך פרק זמן סביר שירגיע את החשש של ההנהלה ואת ערעור מעמדו בקבוצה בעקבות לחצים כאלה ואחרים שמופעלים.

נוחות השימוש

המשחק נוח לתפעול ולשימוש. בהתחלה נדרש המאמן לעצב את מראהו, ולאחר מכן יש לבחור את הקבוצה לאימון. כפי שאמרתי, המשחק נוח לתפעול ולשימוש כיוון שהוא לא מצריך בהכרח ידע מוקדם ומתקדם בכדורגל (אם כי זה רצוי מאוד), ומתאים לכולם, כך שגם אם אתם בסך הכל אוהבים לצפות מידי פעם בכדורגל ולא התעמקתם יותר מידי ברובד הטקטי של המשחק, Football Manager 2017 עדיין בשבילכם. ישנם תפריטים נגישים יותר, ובכל סוף משחק ניתן להשיג סטטיסטיקות מאוד מתקדמות על הנעשה בזמן המשחק. איכות המשחק היא טובה, ובמהלך המשחקים ניתן לשנות מערכים ולערוך חילופים. בסופי המשחקים, ניתן לקבל תקציר של המשחק עם כל המהלכים העיקריים, וכמובן הגולים שהיו במהלך המשחק. המטרה היא לנצח כמה שיותר משחקים עם הקבוצה ולהגיע איתה הכי רחוק שאפשר.

גרפיקה

אין ספק כי מבחינת השמות של הקבוצות והשחקנים עשו עורכי המשחק עבודה טובה. בנוסף, יש גם דברים שהופכים את המשחק לכיפי ומרשים. גרפיקה מתחדשת ששופרה במקצת גם השנה עם אנמציות חדשות כדי שהעבודה על הדשא תראה יותר מציאותית (זה עדיין לא FIFA Manager שלחלוטין התבלט בהיבט הגרפי, אך יש התקדמות בעניין הגרפיקה). למרות זאת, חסרים מספר דברים שהיו יכולים להפוך את המשחק לטוב יותר. לדוגמה, אין פרצופים בכל כרטיסי השחקנים (הדבר הזה לא תקף כשמדובר בקבוצות גדולות, אלא בעיקר בקבוצות קטנות). במהלך המשחק אנחנו נידרש לעקוב אחר השמות הקטנים שמופיעים מעל ראשי השחקנים במשחק, על אף אי הנוחות שבזה, פשוט כי השחקנים לא ממודלים בצורה ריאליסטית שמאפשרת להבדיל ביניהם. זה כמובן מקשה על ניהול המשחק.

החוויה

קל מאוד להתמכר למשחק. זה אולי נשמע קלישאתי, אך המשחק הוא באמת ממכר. ברגע שנכנסים לחוויה של האימון והמשחקים קשה מאוד להשתחרר. מדובר אמנם במשחק מחשב בלבד ולא בדבר האמיתי, אבל האדרנלין וההנאה הבאים לאחר ניצחונות ואילו הכעס והעצבים הבאים לאחר הפסדים מייאשים, הם שמעניקים לנו את חווית האימון האולטימטיבית. אין ספק שגם הפחד מפיטורים גורם להתמכרות למשחק (במטרה לנצח כמה שיותר משחקים). גם מי שאינו מגדיר עצמו כחובב כדורגל מושבע יוכל להתמכר למשחק בקלות ולשחק בו שעות רבות. גיליתי על עצמי כי למרות העבודה שאני לא מחשיב את עצמי כגיימר, שיחקתי במשחק שעות רבות יותר ממה שתכננתי בהתחלה. אין ספק, זה היה שווה את זה וזה כל היופי.

סיכום ומסקנות 

לאחר שעות משחק מרובות שכללו צעקות שמחה ואושר, ולעיתים גם עצבים לא מוסברים לאחר הפסדים, אני יכול להגיד שהמשחק ענה על הציפיות שלי. חווית המשחק, בנוסף לטקטיקה ולחשיבה תגרום להרבה מאוד מעריצים מכל העולם לשחק במשחק שעות מרובות. האתגר הוא גדול, הגרפיקה נותנת תחושה של משחק אמיתי, אם כי לי באופן אישי חסר מאוד הסאונד במשחק ויש לציין כי חוויתי מספר באגים במהלך המשחק.

ציון סופי: 7.5 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.