סיקור המשחק NieR: Automata - סוף העולם מעולם לא היה טוב יותר


|מאת: תומר חסד|

המשחק NieR: Automata הגיע לתודעה שלי לפני כמעט שנה כאשר קראתי כתבה על כך שהוא יקבל תמיכה ב-PS4 Pro, עד אותו רגע לא שמעתי על סדרת משחקי NieR או על המשחק הזה ספציפית. אז מה עושה אדם כאשר עומד מולו משחק שמעניין אותו והוא רוצה לדעת עליו עוד? הופך את האינטרנט בחיפוש אחר מידע כמובן. כשעשיתי את אותו הדבר גיליתי שזה משחק JRPG עם הרבה מאוד אלמנטים של Hack & Slash. פה הבנתי מיד שזה משחק בשבילי וספרתי את הימים עד שהוא הגיע אליי בתיבת הדואר. האם ההמתנה השתלמה? תמשיכו לקרוא ותגלו.

רקע על העולם

העולם של NieR: Automata מתרחש בעתיד הרחוק כאשר בני האנוש, אשר כמעט הוכחדו על ידי זן של חייזרים והמכונות שלהם, עוזבים את כדור הארץ ומתיישבים על הירח. קומץ בני האנוש ששרדו את מתקפת החייזרים מקימים צבא אנדרואידים אשר מטרתו לכבוש מחדש את כדור הארץ ולהשיב אותו חזרה אליהם.

עלילה

המשחק NieR: Automata נפתח באותו שלב שבו התקיים הדמו של המשחק. אתם השחקנים לוקחים שליטה על הדמות הראשית אולי הכי טובה בדור הנוכחי, שהיא כמובן האנדרואידית 2B, אשר נשלחת עם עוד שישה אנדרואידים אחרים ללכת ולחקור אות מוזר אשר נשלח ממפעל נשק ישן. כמובן, כמו בכל משחק עלי אדמות, המשימה משתבשת, 2B נשארת לבד והמפקדה שולחת לעזרתה את אנדרואיד החיפוש 9S. אבל, מסיבה מוזרה כלשהי, להתחלת המשחק אין ממש קשר לעלילה של שאר המשחק וזוהי מעין הקדמה.

אז אחרי שלב ה"פתיחה" אתם תתעוררו בבסיס על הירח ומיד תשלחו חזרה אל כדור הארץ. שם תפגשו עם מנהיגי המורדים, תרסקו כמה מכונות ותעשו פחות או יותר מה שהמשחק יגיד לכם. אבל, ככל שאתם מתקדמים בעלילה אתם תבינו שמשהו לא בסדר, אין הסבר לתחושה הזאת אבל מהר מאוד מרגישים שהאמת היא לא כמו שמספרים לכם אותה ושיש משהו מתחת לפני השטח. אני אישית עוד לא סיימתי את המשחק אבל הוא עושה עבודה מצוינת בלמשוך אתכם עם העלילה חזרה אליו לגלות עוד ועוד דברים בנוגע לעלילה. הבעיה היחידה שלי עם העלילה היא העובדה שהיא מתפזרת לעיתים וקצת קשה לעקוב אחריה, אבל חוץ מזה, NieR: Automata מציג עלילה עוצרת נשימה שתגרום לכם לפעור את הפה בפליאה כמה וכמה פעמים.

אם העלילה כשלעצמה היא מדהימה, חכו שתראו את האופן שבו הדמויות כתובות ואת הדינמיקה בין הדמויות השונות במשחק. כמו שציינתי מקודם, ברוב המשחק אתם שולטים על הדמות הראשית 2B, שהיא בקלות אחת הדמויות הכי טובות והכי אהובות של הדור הזה. היחידה שאולי מתעלה עליה היא זו שראינו ב-Horizon Zero Dawn (הלא היא Aloy).

בנוסף ל-2B יש עוד הרבה דמויות אהובות אשר כתובות באופן נפלא, בין אם זה 9S שמלווה אתכם ברוב המשחק או **ספויילר** פסקל מנהיג כפר המכונות אשר עוזר לכם **סוף ספוילר**, כל דמות כתובה ומוצגת באופן מדהים שגורם לכם לדאוג לשלומה בכל צעד שהיא עושה. ובכל זאת, הדגש הוא על מערכת היחסים בין 2B לבין 9S, כי איך אפשר בלי קצת רומנטיקה.

משחקיות

לרוב, העלילה באה על חשבון המשחקיות והפוך (ראו סיקור שלי על Ghost Recon Wildlands). במשחק :NieR Automata, שני האלמנטים הללו מתחברים ביחד ויוצרים חוויה שמגיעה פעם בדור. המשחקיות ב-NieR: Automata היא יחסית מסובכת ובהחלט תצטרכו להתרגל אליה. המשחק עובר מגוף שלישי למבט דו ממדי המזכיר משחקי פלטפורמה כגון Crash Bandicoot, ואפילו מבקר מספר פעמים במבט מלמעלה המזכיר משחקי ארקייד ישנים דוגמת Space Invaders. שינויי הממדים האלו תורמים מאוד לאווירת המשחק ומוודאים פעם אחר פעם שאתם לא ישנים בעמידה אלא מרוכזים לגמרי במשחק. איך בדיוק? לעיתים שינויים אלו יתרחשו אפילו באמצע קרב בוס.

המשחקיות המסובכת מראה שוב ושוב למה NieR: Automata הנו משחק חד פעמי שלא יהיה כמותו לעולם. הסגנון המרכזי של המשחק הוא באופן מובהק Hack & Slash, אבל בניגוד למשחקי אחרים בז'אנר (כגון God of War) יש הרבה מאוד מחשבה ופיתוח דמות. פה נכנס ההיבט של משחקי התפקידים (RPG). למעשה, המשחק עדיין מספק כמות נכבדת של לחיצות על כפתור הריבוע (כמו בכל משחק Hack & Slash) אבל מה שקורה מאחורי הקלעים, כאשר אתם לא בקרב, זה מה שהופך את המשחק לייחודי.

אלא שאם הנקודה לא הייתה מספיק ברורה עד כה, ברצוני לציין כי מורכבות המשחקיות לא נועדה רק להעיר אתכם ולקשור אתכם למשחק אלא גם להביא אתכם לידי מחשבה בעת המשחק במקום רק ללחוץ על מקש הריבוע.

כמו כן, מערכת קידום הדמות נשענת על שני אלמנטים - השגת נקודות ניסיון וחקירת העולם. האלמנט הראשון הוא ברור אז לא אסביר אותו. האלמנט השני, כמו שהסברתי קודם, מקושר ישירות לעולם הפתוח / חצי פתוח של המשחק. תוך כדי שאתם מסתובבים בעולם אתם תמצאו דברים שונים מונחים על האדמה או בתיבה (אם זה בתיבה מדובר בחפץ יקר ערך). חלק מן הדברים האלו יהיו נשקים או Plug in Chips (מעין שבבים). שבבים אלו הנם שיפורים גופניים או נשקיים כגון העלאת כמות נקודות החיים המקסימלית שלכם, גל הדף למכות שלכם, נזק גבוה יותר לאויבים וכו'.

את השבבים האלו אפשר למצוא גם דרך בזיזת גופות של אנשים אחרים (כאן נכנס היבט האונליין של המשחק). כאשר אתם פוגשים בגופת שחקן שמת באותו מקום בו אתם נמצאים יהיו לכם שלוש אפשרויות - הראשונה היא פשוט להמשיך ללכת, השנייה היא בזיזת הגופה ולקיחת החפצים שהיו על השחקן (כך אתם משיגים את השבבים) והאפשרות השלישית היא להקים את הגופה לחיים בשביל שתעזור לכם בקרבות עתידיים (עד שמד החיים שלה יתרוקן). למרות שציינתי את זה כמה פעמים, המשחקיות של NieR: Automata יחסית מסובכת אבל היא שווה כל טיפת השקעה בהבנה שלה. בנוסף, הערבוב של המשחקיות המוצלחת ומלאת האקשן, העלילה הסוחפת והדמויות הכתובות היטב יוצר משחק שהוא פשוט חובה.

גרפיקה

למרות שלא שמתי על כך דגש, NieR: Automata הנו משחק עולם פתוח שמלא בתוכן, משימות צד וחברים חדשים שאפשר ורצוי לפגוש. ומה יותר טוב מעולם פתוח? עולם פתוח ויפה כמובן. מי שמכיר אותי אישית יודע שגרפיקה היא הדבר הכי פחות מוערך אצלי אבל במשחק הזה פשוט לא יכולתי להתעלם מכמה שהמשחק הזה יפה וכמה שהעולם הפתוח מחמיא לגרפיקה ולהפך.

הדבר היחיד שערער אותי במעט בנוגע להערכת הגרפיקה הוא החוסר בצבעים שקיימים בעולם (אחרי הכל זאת אפוקליפסה). ובכל זאת, כשהצבעים כן מופיעים הם נראים מדהים ואתה ממש רוצה להיות בעולם הזה בעצמך.

חשוב גם לציין שהמשחק סובל משנמוך גרפי מכוון על גבי ה-PS4 בשביל לשמור על כמות פריימים יציבה בכל קטעי האקשן וקרבות הבוס (המדהימים). אלא שאם ברשותכם PS4 Pro אתם תוכלו לראות את המשחק במלוא הדרו (כמו שציינתי בתחילת הסיקור).

סאונד ופסקול

הפלא ופלא, גם הסאונד והפסקול של המשחק הם מושלמים. המדבבים של הדמויות עושים עבודה כמעט מושלמת, כל דיאלוג נשמע אמיתי, כאילו הדמויות באמת מתכוונות למה שהן אומרות והדיאלוגים לא נשמעים מאולצים, אפילו לא קצת. כנראה שאנשי Platinum Games יודעים בדיוק איזה מדבבים לבחור כי הדיבוב ב-NieR: Automata הוא מושלם ולא פחות מזה.

בנוסף לסאונד של הדיאלוגים ושל הדמויות, גם הפסקול והשמע הכללי הם מעל ומעבר למה שציפיתי. למעשה, הפסקול כל כך מתואם עם המשחק שאני לא זוכר בעל פה אף אחד מהקטעים המוזיקליים, אבל ברגע שאני אשמע אותם אני אזמזם אותם באופן מידי, וזה בעצם מה שפסקול צריך להיות, מעין תמיכה לכל המשחק - הוא לא אמור להיות אלמנט בפני עצמו אלא להעצים את כל שאר האלמנטים ולספק חוויה משמעותית יותר. ואת זה, הפסקול של NieR: Automata עושה בלי שום פגמים.

שורה תחתונה

אם עדיין לא הבנתם את זה מהסיקור, אני לא אהבתי את NieR: Automata, אני התאהבתי בו. כל פרט בו הוא מושלם, כל היבט וכל אלמנט מוצג בלי שום פגם. מעל כל זה, אופפת את NieR: Automata אווירה אפלה ומוזרה אשר מוסיפה למתח וגורמת לכם (השחקנים) לרצות ולהמשיך לשחק, בתקווה שבסופו של דבר תגלו את כל התשובות. המשחק גם מספק כמות ענקית של תוכן אשר תחזיק אתכם לכמה עשרות שעות טובות (בין 40 ל-70), עם סופים מרובים, קטעי משחק שונים (כל קטע הוא שונה לגמרי מקודמו) והרבה סודות, תמיד יהיה תירוץ בשביל לסיים שוב את המשחק המדהים הזה, שללא ספק מקבל את התואר הנחשק "יצירת מופת". אני אפילו משער שהוא יקבל את תואר משחק השנה (למרות שיש לו הרבה תחרות).

ציון סופי: 10 מתוך 10

תודה רבה ל"הד ארצי" על סיפוק עותק הסקירה של המשחק הזה.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.