"שומרי הגלקסיה חלק 2" - ביקורת סרט ללא ספוילרים

|מאת: לידור אטיאס|

לאחר שהסרט הראשון נהיה להצלחה מסחררת ולא בכדי, הוכרז סרט ההמשך "שומרי הגלקסיה חלק 2" שהגיע אל בתי הקולנוע באופן רשמי היום. האם הוא מצליח להיות הצלחה מסחררת בזכות עצמו ולא בזכות האח הקטן שלו. מיד תוכלו להבין.


העלילה של "שומרי הגלקסיה חלק 2"

אחרי ששומרי הגלקסיה חושפים את האמת אודות הוריו של פיטר קוויל / סטאר לורד, הם נאלצים להילחם ולהגן על המשפחה החדשה שלהם. אויבים ותיקים הופכים לבני ברית ודמויות חדשות מהקומיקס מגיעות אף הן לעזרה בזמן שהמאבק הולך ומתפתח.

ראשית, ההיבט העלילתי של הסרט הוא כנראה ההיבט המאכזב ביותר בו, אכזבה שקשה היה לי לקבל אותה עם צאתי מהסרט (הייתכן ששומרי הגלקסיה לא טובים?!), אך כזו שלאחר מחשבה עמוקה על הסרט הגעתי לכמה מסקנות אודותיה.

ברוב שלבי העלילה, לא מורגשת משמעות כלשהי לפעולות שאנו רואים על גבי המסך הגדול מצדם של השומרים האהובים. מה שבעצם קורה הוא שהתחושה הכללית היא שתפסנו את שומרי הגלקסיה בעוד כמה ימים "רגילים" של שמירה על הגלקסיה, וההגעה לשיא לא רק אורכת המון זמן, אלא גם לא לגמרי מתגמלת מבחינת עומק, מפני שבמקום לבנות את התסריט לעומק עם מסרים חזקים והידוק הקשרים בין הדמויות, נעשים הרבה יותר מידי ניסיונות להצחיק את הקהל, ויש לזה מחיר.

אז מה בעצם קורה פה? מדובר במקרה קלאסי של חוסר איזון בין שני אלמנטים מרכזיים בסרט - מצד אחד מדובר בסרט הרפתקאות שאמור לגולל עלילה מעניינת ועמוקה ככל האפשר על מנת למשוך את הצופה, אך מצד שני על הסרט חתומה Marvel, כך שברור שצפויים רגעים מצחיקים או לכל הפחות רגעים שמנסים להצחיק את הקהל.

בין שני האלמנטים הללו מתקיים חוסר איזון משווע, מפני שזמן מסך עצום מתבזבז כאן על ניסיון להצחיק את הקהל ועל רגעים משעשעים ואין מה לעשות - כל הקטעים הללו בסרט לא מפתחים את העלילה, לא מפתחים את הדמויות ולא מקדמים את הסרט לשום מקום משמעותי אלא משמשים כאתנחתות קומיות ולא יותר מזה.

המחיר הוא כמובן בעומק העלילתי שנגרע ממנו רבות בעקבות ניסיונות ההצחקה הללו, כך שהעלילה של הסרט נפגמה כתוצאה מכך, ובמקום שהקומדיה תשמש ככלי עזר להפיכת הסרט לקליל, היא משתלטת על הסרט וחונקת אותו במקום להקל עליו. 

בעיה נוספת עם הסיפור שחלקכם לבטח יחלקו עליה בעניינה היא בעיה בעניין המסרים של הסיפור. בלי להיכנס לפרטים ובכלל למה המסרים עצמם, אני יכול להגיד לכם שהסיפור ממש לא חף מקלישאות וכך גם מסריו, דבר שהוא קצת מצער בעיניי כי בהחלט ציפיתי ליותר מזה.

בסופו של דבר, כל זה חבל מאוד, מפני שהסיפור שנוצר דווקא די קליל, זורם ומהנה. הסיפור עצמו הוא די והותר כדי לנתק אתכם לכשעתיים וחצי מהמציאות ולחבר אתכם לכאב, השמחה, הצער והעצב של הדמויות במהלך העלילה כולה, ואין ספק כי במבט לאחור ניתן להגיד שהקשרים בין הדמויות כן עברו התפתחות בצורה מסוימת.

בכך קיבלנו עלילה בסך הכל סבירה שמתקדמת בצורה חלקה ויחסית הגיונית, אך כזו שהיא גם חסרת עומק או בעלת משמעות, מפני שלאורך כל הדרך התבזבז יותר מידי זמן על קומדיה במקום על ייצור דרמה או אפילו מעט מתח, כאשר המסרים שהולכים ונבנים לאורך הדרך הם קלישאתיים מאוד ולא מחדשים דבר.

האפקטים והצבעוניות של "שומרי הגלקסיה חלק 2"

אם בעניין העלילה הייתי חצוי ומצאתי סממנים לכאן ולכאן, בעניין האפקטים של הסרט והצבעוניות שלו דעתי היא חד משמעית - וואו!

ביקום קולנועי כמו זה ש"שומרי הגלקסיה חלק 2", כמו תמיד, האתגר בעניין האפקטים הוא גדול מפני שכמות הסביבות הטבעיות בהן מצולם הסרט היא נמוכה מאוד ונעשה שימוש רב בסביבות מלאכותיות פרי הטכנולוגיה המודרנית.

ההצלחה בעניין האפקטים והצבעוניות בסרט היא הצלחה של מאה אחוז, הסביבות נבנו בצורה הכי מהוקצעת שיכולה להיות, הסרט רחוק ככל האפשר מלהיות אפור או ריקני מבחינת צבעים בעקבות שימוש רב בצבעים רבים בעיצוב הסביבות ובכלל בבחירת הסביבות מראש. 

כל עניין הפיצוצים והפירוטכניקה המלאכותית אף הוא נעשה בצורה מרשימה במיוחד ומשולב בצורה נהדרת בתוך הסביבות השונות שמוצגות במהלך הסרט כולו.

ההיבט המוזיקלי של "שומרי הגלקסיה חלק 2"

כפי שאתם בטח יודעים, ההיבט המוזיקלי של "שומרי הגלקסיה חלק 2" הוא כזה שעשה הרבה רעש עוד לפני עליית הסרט לאקרנים עם הפלייליסטים המיוחדים של הסרט שנבחרו בין היתר על ידי במאי הסרט ג'יימס גאן, אשר מרבה לעצב ולביים את סרטיו בהתאם למוזיקה של הסרט.

הדבר הזה עורר ציפייה רבה עם ההגעה לסרט, ואין מה לומר, הוא לא אכזב גם בהיבט הזה - מוזיקת הרקע בסרט עוצמתית מאוד ובהחלט עשויה לעורר צמרמורת ברגעים המרכזיים יותר בסרט, כאשר לאורך הקטעים ה"סטנדרטיים" היא מספקת השלמה טובה מאוד למה שמתרחש ואפשר בהחלט להגיד שמוזיקת הרקע הותאמה בצורה נהדרת לסצנות השונות אליהן היא הוצמדה.

השירים הבודדים אשר מופיעים בסרט אף הם נחמדים בהחלט ותורמים מעט לאווירה. היופי הוא בכך שהמינון שלהם הוא מדוד בהחלט בסרט (בניגוד לקומדיה שהשתלטה עליו) כך שהם לא מעיקים על הצופה אלא משתלבים יפה בין קטעי המוזיקה המרכזיים בסרט שמופיעים כמובן בתדירות גבוהה יותר.

סיכום ומסקנות

"שומרי הגלקסיה חלק 2" לא מצליח דווקא עם העלילה, החלק החשוב ביותר שלו, אך מצד שני הוא גם לא נכשל בה, כך שאם ניקח את זה בחשבון לצד ההצלחה המסחררת של הסרט בעניין המוזיקה והאפקטים, ניתן לראות שמדובר בסרט שאמנם אכזב בעניין העלילתי אך בסך הכל הוא לא רע בכלל ויהיה מהנה לצפייה עבור קהל גדול של צופים בארץ ובעולם.

ציון סופי: 7.5 מתוך 10

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.