סופו של עידן: מסתמן כי לאחר כ-30 שנים, "ערוץ הילדים" יירד סופית מהמרקע

|מאת: מערכת האתר|

בתחילת השנה הנוכחית, בינואר, חברת הלוויין "yes" הורידה משירותיה את תכני RGE של "ערוץ הילדים". זאת, לאחר סכסוך ממושך וכואב עם RGE בעניינים כספיים, שנגרר עד לבית המשפט ומתנהל בו עד עכשיו. בכך, חברת הכבלים "HOT" נותרה כיחידה המשדרת את התכניות, בבלעדיות מוחלטת, כשאליה הצטרפה בהמשך "פרטנר tv". בעקבות הורדתה של "yes", הנטל הכלכלי של "HOT" גדל בצורה משמעותית, מש"פרטנר tv" הצעירה לא יכלה לסייע בו. סכסוכים נוספים לא איחרו לבוא, ובעיות רבות צצו בזו אחר זו. כעת, כאקורד סיום צורב במיוחד לסיפור זה, נודע כי גם "HOT" אינה מעוניינת בחידוש החוזה עם RGE ותוריד משירותיה את ערוץ הילדים גם כן.
לאחר שעלה למרקע ב-1989, לפני כ-28 שנים, ערוץ הילדים זכה במהרה למעמד של פולחן בלתי-מעורער בקרב הילדים והנוער במדינת ישראל. בזכות שידורים חיים שובים ("כדור פורח" ו"הכיתה המעופפת"), תחרויות מותחות ("ששטוס"), קומדיות עשויות היטב ("הפיג'מות", "כל שבת שנייה"), דרמות ממכרות ("דאוס", "האי", "השמיניה", אליפים", "החולמים") ותכניות רכש מבדרות ("ארתור", "מרטין על הבוקר", "אי-שרדות") - עשרות אלפי ילדים, דור אחר דור, נצמדו למסכי הטלוויזיה בעיניים משתוקקות.

אך הנפילה לא איחרה לבוא, ואותו הערוץ שנהנה מהצלחה עצומה נאלץ לסבול מכישלונות צרופים. עם התפתחותו של האינטרנט והמצאתם של המכשירים החכמים, זהו כמובן העשור השני של שנות ה-2000, ההיסטוריה השתנתה ופני המציאות עוצבו מחדש. זה, כמובן, השפיע גם על ערוץ הילדים - הדגש החינוכי והערכי ירד, ותשומת הלב ניתנה לטרנדים החולפים ולהערצה העיוורת לכוכבים נופלים. השידורים החיים הופסקו ולא הופקו עוד תכניות אולפן, ותכניות כמו "נדחפים" ו"הכל טום" עלו אל לב הבמה כשהעבר נשכח הרחק מאחור.

די במהרה, המכה לא איחרה לבוא גם מבחינת הרווחים. בהדרגה אטית, נתוני הצפייה של "ערוץ הילדים" החלו לרדת, ובשעת השיא, בין 15:30 ל-16:30, הממוצע ירד מ-21% ל-17%. אפילו בקיץ 2014, בו התרחש מבצע צוק איתן וילדים רבים פנו אל מסכי הטלוויזיה, ערוץ הילדים נחל כישלון רב - בעוד יריבו "ניקלודיאון" זכה לממוצע של 19% לאורך היום כולו ו-23% בשעת השיא, "ערוץ הילדים" זכה בסך הכל לממוצע של 14% לאורך היום כולו ו-17% בשעת השיא. "ערוץ הילדים", אשר הכנסותיו מגיעות בעיקרן מפרסומות סמויות (בעיקר לסרטי קולנוע ומוצרי טרנד), סבל מהפסדים כלכליים רבים, והמפרסמים החלו לנטות לכיוון "ניקלודיאון".

במשך זמן רב, עמוד התווך של "ערוץ הילדים", זה שהשאיר אותו עומד על רגליו, היה "גאליס". ממוצע הצפייה עמד בשעת השיא על 22%, ובפרקים מסוימים הגיע גם עד ל-24%. אף יותר מכך - הפרק הנצפה ביותר בסדרה, מתוך העונה החמישית, זכה ל-31%. פרק הסיום של הסדרה, אגב, נהנה מ-29%. אך גם זו ירדה בסופו של דבר, ואפילו "הפיג'מות" לא הצליחה להציל את המצב, כשנתוניה התייצבו על 12% בלבד.

בשנה האחרונה, זו שלפני ההיפרדות מ-"yes", כחלק ממגמה כללית של ירידה בצפייה בטלוויזיה, הממוצע היומי של "ערוץ הילדים" עמד על 14% ו-16% בשעת השיא. מנגד, הממוצע היומי של "ניקלודיאון" עמד על 16% ו-19% בשעת השיא. "OyBoy", על כל הצלחתה, זכתה בשיאה ל-19% בלבד. הכתובת, אם כך, הייתה על הקיר.

בינואר האחרון, "yes" נפרדה מהערוץ המיתולוגי והחלה בשידורי ערוץ משלה - "Yes Kidz", בהפקת חיים סלוצקי. עונת האיחוד של "ראש גדול" עלתה שם לשידור, בנוסף לתכני נישה. הנתונים, כמובן, הפכו לנמוכים, עוד יותר משל ערוץ הילדים, היות והצופים הפכו לאלו המנויים של "yes" בלבד. כך, נכון להיום, הוא עומד על ממוצע יומי של 12% ו-14% בשעת השיא. עם זאת, עלויות ההפקה הן זולות יותר כך שגם הרווחים גבוהים יותר.

כעת, "HOT" צפויה לבצע מהלך נוסף - בדצמבר היא לא תחדש את החוזה עם RGE, כך שבינואר הוא יפוג, והיא תקים את ערוץ "Kidz", גם בהפקתו של סלוצקי. בכך, "פרטנר tv", החברה הטרייה בשוק, תישאר לבדה בשידור הערוץ. היא, ככל הנראה, תתקשה במימון עצמי של התכנים. לכן, לא יהיה מן הנמנע שגם היא לא תחדש את החוזה עם RGE, ובכך כבר בסוף השנה הבאה נשמע על סגירתו הסופית של הערוץ.

מאות הלקוחות הבודדים של "פרטנר tv" הם היחידים שיישארו כעת עם הערוץ, אך כנראה גם הם ייפרדו ממנו בהמשך. לחדשות נוספים, עקבו אחרינו בפייסבוק.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.