סיקור: "Pure Farming 2018", גרסה מוקדמת

משחק הווידאו "Pure Farming 2018" עתיד לצאת לשווקים ב-13 במרץ, וכבר כעת זכינו ליהנות ממשחק בגרסה מוקדמת. הסימולציה, שכשמה עוסקת במשק חקלאי, נראתה מבטיחה במיוחד בטריילרים השונים, והצליחה לגרום לי לכסוס ציפורניים. אך בסופו של דבר, כל ציפיותיי התבררו כחלום בלהות. אף על פי הגרפיקה המעולה והראליזם הנהדר, ניתן למנות בסבל כשלים רבים.

בטרם הסיקור - הבהרה: שיחקתי בגרסה מוקדמת ומוגבלת בלבד, ועל כן אין להתייחס אליה כאל התוצר הסופי והמלא. עם צאתו של המשחק לשווקים, תפורסם ביקורת. ותודה, כמובן, ל"הד ארצי" על שסיפקו את העותק.
תמונה קשורה
למשחק שני מצבים - Free, ו-Challenge. השחקן יכול לנהל חווה בחופשיות כאוות נפשו, או לעמוד בפני ביצועם של אתגרים שונים. במצב החופשי ניתן לבחור את סכום הכסף ההתחלתי לניהול (בין 30,000$ ל-600,000$), בעוד במצב האתגרי ניתן תקציב בסיסי (1,000$). כמו כן, במצב החופשי ניתן לבחור את מזג האוויר (שמשי, מעונן או גשום). בשני המצבים, השחקן מוצב בתוך חווה אישית וכבר בהתחלה הוא זוכה לכלי תחבורה בסיסיים. לרשותו של השחקן עומד מחשב לוח, ובעזרתו ניתן לסקור בקלילות ובנוחות את ההתקדמות במשחק, וגם לבצע רכישות ומכירות במהירות. בנוסף, לידי השחקן מוענק רחפן, ואיתו ניתן לסייר בחווה בזריזות.

במצב החופשי, הכל נמצא בידי השחקן - רכישת קרקעות, טיפוח חיות וגידול ירקות. ברחבי המפה, פזורות קרקעות שונות העומדות לרכישה וזמינות לעבודה. השטח, בסך הכל, די גדול, ונותן את הפוטנציאל ליצירת מעצמה כלכלית. בגזרת החי עומדות האפשרויות לגידול ארנבים, תרנגולות, כבשים ופרות, כשלכולן שימוש רווחי - בשר, ביצים, צמר וחלב. בגזרת הצומח עומדות האפשרויות לגידולים קטנים בחממה סגורה ולגידולים ענקיים בשדה חלקי פתוח.

במצב האתגרי, השחקן ניצב בפני מבחר רחב של משימות לביצוע. החל מקצירת יבול, וכלה בחליבה. בניגוד למצב החופשי שמציב את השחקן במפה קבועה, המצב האתגרי מציב את השחקן במפה המשתנה לפי בחירתו. לדוגמה, קטיף דובדבנים ינחית אתכם ביפן בעוד איסוף פולי קפה ינחית אתכם בקולומביה. אגב, לכל משימה ניתן זמן מוגדר מראש.

בשני המצבים, ניתנת לשחקן האפשרות לבצע רכישה של כלי רכב הקשורים בביצוע עבודות חקלאיות. המשחק מתחיל עם בסיס של טנדר וטרקטור, אך ניתן למלאות את המוסך גם במשאיות ובכלים אחרים. לכל כלי רכב אפשרות אחסון לפריטים שונים עד למגבלה מסוימת, ויש למלאות אותו בדלק לפי הצורך. כמו כן, קיים מחסן לשיפוצים ולתיקונים כאלו ואחרים.

ההתקדמות במשחק, וגם הרכישות והמכירות, מתבססות על מערכת כספית, אותה על השחקן לפתח. זו, בעצם, המטרה של המשחק - להתחיל עם חווה בסיסית, ולהפוך אותה למשחק חקלאי מצליח ומתפקד. אין לו סוף, הוא נותן לשחקן את האפשרות להמשיך ולהעצים את החווה כאין קץ. ואין ממש "קיצורי דרך", יש לגדל ולטפח בצורה קבועה ולדאוג למצרכים הדרושים. הזמן מתקדם בקצב שנייתי, ונותן לשחקן את האפשרות להאיץ את מהירותו או אף להאטה.

תמונה קשורה

בקריאת התיאור הרחב והמפורט לעיל, עולה תחושה ברורה של ראליסטיות. מערכת התשלום, למשל, בנויה לפרטי פרטים - הפקדה בבנק והשקעה במניות, וגם האפשרות להיכנס לחובות ולהגיע לעיקולים. ענייני טיפוח החיות רציניים במיוחד - השחקן חייב לדאוג לאוכל ולשתייה זמינים באופן תמידי שמא ייאלץ להתמודד בפני חולי או מוות. אגב, טיפול אישי יזכה בתשורות טובות יותר. לדוגמה, טיפול טוב בפרות יוביל להפקתו של חלב איכותי במיוחד ומכך לרווחים גבוהים מן הרגיל. בגזרה הצומחת, העניינים די דומים - על החממות לזכות לתחזוק שוטף ולבדיקה קבועה של מערכות ההשקיה שמא הירקות יתקלקלו, ועיכוב בקצירת היבול יוביל לנבילתו. וקצירה של היבול, אגב, היא לא כמה לחיצות כפתור, אלא קצירה אמיתית לחלוטין.

ההשקעה של המפתחת "Ice Flames", כך נראה, הייתה עמוקה והתמקדה בכל ופרט פרט. כל המערכות ניחנות בראליסטיות, וניכרת רצינות רבה בכל הנוגע לפיתוח ולרעיון הכללי. מרבית המשחקים בסוגה זו, מבלי לנקוב בשמות כאלו ואחרים, מפגינים חוסר מקוריות מוחלט בתבניות קבועות של משימות בנליות ונוהגים למצות את עצמם תוך דקות ספורות. אבל לא זה המקרה, כי כאן המשימות דורשות השקעה ומאמץ, ומתכוננות לעומק וברצינות רבה. לא מדובר בעוד יישומון למכשיר הנייד שמאלץ אותך להוביל משאיות ממקום למקום, אלא במערכת חוואית שלמה שמבקשת השקעה.

והגרפיקה, צריך לדבר עם עליה. וואו, הגרפיקה. הצמחייה פשוט מהפנטת מיופייה, ומקורות המים השונים מציאותיים בצורה יוצאת דופן. גם הבניינים השונים נראים נהדר. אבל כן, יש פה חוסר ברור - הדמות האנושית הבנלית, וכלי הרכב הסתמיים. ואחרי ההתלהבות מהראליסטיות ומהגרפיקה הנהדרת, כעת מתחילים לצוץ החוסרים הרבים.

לשחק לא ניתנות הוראות מסוימות או הדרכה כלשהי, והוא נותר מבולבל מאד בסביבה לא מוכרת. אמנם מופיעות בצד המסך משמעותם של הכפתורים השונים, אך ממש לא מעבר. כך למשל, אי אפשר לדעת כיצד יש לחבר את הטריילר למשאית או כיצד יש לתפעל קומביין. מצאתי את עצמי נתקל במשך זמן רב בסיטואציות שונות כשאין באפשרותי לקבל תשובות. זה מאד מעצבן, וגם די מדכא. החשק במשחק יורד, וההתלהבות ממנו כובה במהירות.

ולא רק זה, המפה לא מובנת בכלל וחסרת כל משמעות. נתקעתי במשך שעה שלמה בחיפוש אחר חנויות לרכישת ציוד ומצרכים, ופשוט הסתובבתי במעגלים. וזה מתחבר גם לפסקה הקודמת. אין הדרכה, שום הוראות. זורקים את השחקן למים מבלי ללמד אותו לשחות, ומשאירים אותו לטבוע מבלי למשות אותו בחזרה. וזה מאד מתסכל, מאד. כי ההתלהבות ההתחלתית מהמשחק מאד גדולה, אך היא יורדת במהרה.

תוצאת תמונה עבור ‪Pure Farming 18‬‏

בעיות כמו של תקיעות רבות ובעיות בהרצה לא ציינתי, שכן מדובר בגרסה מוקדמת בלבד. ופה חשוב לומר: כל מה שכתבתי מתייחס לגרסה המוקדמת בלבד שכן עוד אין תוצר סופי מוכן לשימוש, בעיות עוד יתוקנו ושיפורים עוד יבוצעו. בסך הכל, למשחק יש פוטנציאל ענק והוא כיפי במיוחד. טוב, הוא היה כיפי אם היו מסבירים לי איך לשחק בו. אבל גם במצב הנוכחי, הוא די סבבה.

ציון סופי: 6.5 מתוך 10
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.