בקצרה - 07: האסטרטגיה של Marvel דווקא לא ממש עובדת, ו-Fox ממציאה מחדש את הז'אנר

טוב, זה קצת מפתיע – Fox מתכננת להרחיב את היקום הקולנועי של האקס-מן, וכחלק מתכנית זו היא תוציא שלושה סרטים בכל שנה. נשמע, אולי, קצת מוכר? טוב, זה בגלל שמדובר בכלל באסטרטגיה השיווקית של Marvel Studios. אבל לא זה מה שמוזר. אלא מה, ש-Fox, כזכור, נרכשה על ידי Disney. תהליך ההעברה והמיזוג, במידה ולא ייתקל בבעיות רגולטוריות, עתיד להסתיים ב-2019. כל ראש בריא ובעל היגיון, כמובן, יחשוב כי הדבר הנכון שעלFox  לעשות הוא "להוריד פרופיל". בכל זאת, שווי העסקה נאמד בכשישים מיליארד דולרים ומעניק מקום בדירקטוריון של תאגיד הבידור הגדול ביותר בעולם. אם כן, אין צורך בהתעסקות פזיזה בעסקים העלולים להוביל להפסדים כספיים והצטיירות שלילית בציבור. בכל זאת, Fox הצליחה לחרב לחלוטין את מותגיה – "הנוסע השמיני", "הרץ במבוך" ו"אקס-מן". ולכן, מדובר במהלך לא צפוי.
תמונה קשורה
קודם כל, ולפני הכול, חשוב לי להתייחס בקצרה לעניין התכניתי. אז כן, הוצאה לאקרנים של שלושה סרטים בשנה אחת. את הרעיון הגה קווין פייגי, במחשבה כי כך ניתן לשמור על רלוונטיות אצל הקהל. עם זאת, אף על פי שמדובר בדבר נחמד, הוא דווקא לא נכון במיוחד. תראו, אולי מעריצים יתלהבו מכמות האיסטגר אגס שתסופק להם אבל דווקא לקהל הרחב כבר נמאס לראות עוד מאותו הדבר. ובכלל, קצב התחלופה של סרטי קולנוע על גבי המסכים כל כך מהיר עד כדי כך שכמעט אף סרט לא מצליח להשאיר חותם. ולראייה, השנה האחרונה. ההתלהבות הראשונית מ"ספיידרמן: השיבה הביתה" ומ"תור: ראגנארוק" הולידה מאות מיליוני דולרים וגרמה לשבירה מוחלטת של הקופות בסופי השבוע הראשונים, אבל תוך כמה ימים בודדים העשן כבר הספיק להתפזר. תחזיות רבות ניבאו כי ספיידרמן ותור יחצו "ללא קושי" את רף מיליארד הדולרים, אך האנליסטים התבדו. זה שסרט מרוויח סכום כסף נכבד בסוף השבוע הראשון להקרנותיו לא מעיד על טיבו וגם לא חוזה את עתידו, זה בכלל מעיד על קצב הגידול של האוכלוסייה ועל התפתחות הכלכלה. וגם על כך שמחלקת השיווק עשתה עבודה נהדרת בקידום, כמובן.

סרטים חדשים עולים בכל סוף שבוע, ופרקים חדשים לסדרות משודרים כמעט בכל יום. השיח הציבורי משתנה באופן יומיומי. "שומרי הגלקסיה" עורר סנסציה ב-2014, ולכן היה זה טבעי שהמשכו יזכה להצלחה כבירה, אבל הוא דווקא התרסק במהרה. אפילו "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי" התמוטט תוך פחות מחודש. תראו, יהיה זה שקר לומר שסכומי הכסף שסרטי Marvel גרפו בשנה האחרונה הם לא גבוהים. הם מטורפים, כמעט שני מיליארד דולרים במצטבר. עם זאת, עבור המפיצה מדובר באכזבה. הציפייה שלהם הייתה ליותר, והציפייה שלנו הייתה לפחות. כשיש מרווח, יש גם ציפייה. זו הסיבה לכך ש"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" הצליח לעשות היסטוריה ולגרוף שני מיליארד דולרים. לקהל כבר אין טעם ללכת לקולנוע, הוא מעדיף לצפות בבית, בין אם זה ב-Netflix או בין אם זה באתרים לצפייה ישירה. המבקרים שיבחו ללא הרף את ספיידרמן והמעריצים התלהבו, אבל דווקא הקהל הרחב לא הצליח להתחבר – סגנון הומור חזרתי, וחומר רב שנדרש להשלמה מהסרטים הקודמים. התבנית הקבועה כבר נמאסה, וליקומים הקולנועיים כבר אין עוד טעם.

אמנם יהיה תזרים מזומנים קבוע מקהילות המעריצים, ובעיקר מהחבורות שנוהגות לצפות בכל סרט יותר מפעם אחת, אבל לא ממש מעבר. עם זאת, ואת זה חייבים דווקא לציין - כשמגיע משהו שונה שחורג מהנורמות, הקהל מתאהב. זה קרה עם "דדפול", כמובן. וגם עם "לוגאן". אלו היו דברים שונים, שטרם נראו. תראו, בסופו של דבר, כשהיה מדובר בסרט או שניים בשנה זה עוד היה בסדר, אבל שלושה? זה כבר יותר מידי.

וכמובן, אי אפשר שלא להתייחס לעניין האחרון. תראו, עוד מוקדם לחזות את עתידו של "הפנתר השחור". גם הוא, בדיוק כמו קודמיו, זוכה לאותה ההתלהבות הראשונית, ולכן סכומי העתק אותם הוא גורף לא מפתיעים במיוחד. התקשורת מחבקת בחוזקה והציבור הרחב מתלהב ומביט בשקיקה, בכל זאת מדובר בסרט שמציב במרכזו גיבור-על שחור ומורכב מצוות שחקנים כמעט שחור לחלוטין. אבל כך גם היה עם "וונדר וומן". נחיה ונראה.

ובחזרה לעניינינו. הפוטנציאל של Fox ליצירת יקום קולנועי הוכח בשנתיים האחרונות בצורה יוצאת דופן. החל מ"אקס-מן: העתיד שהיה" ועד "לוגאן" (מבלי לכלול את "אקס-מן: אפוקליפסה"), הז'אנר נוצר מחדש ועבר שינויי קיצון. סרטים בדירוג R, שהיו "מוקצה", פתאום נכנסו ללב המיינסטרים, וגם סרטי PG-13 החלו להפוך לבוגרים וקודרים יותר. ההשפעה הזו ניכרת, עד היום. אז כן, ההתחלה של Fox אמנם הייתה צולעת, אך כיום מדובר בחברה בעלת השפעה שהצליחה להותיר חותם משמעותי. Marvel Studios אולי יצרו את עניין היקומים הקולנועיים, אבל Fox המציאו מחדש את הז'אנר ועשו דברים שאחרים פחדו לעשות קודם. בעולם שמשתנה כל הזמן, Fox מצליחה לשמור על רלוונטיות דרך חידושים בלתי פוסקים.

הדחייה האחרונה של "המוטנטים החדשים" גם הוכיחה אכפתיות כלפי הקהל. הסרט, כזכור, נדחה מכיוון שהמפיצה רצתה קבלה טובה יותר אצל הקהל. וגם, כמובן, כי תהליך העריכה לקח זמן רב מן הצפוי והתעכב בצורה ניכרת. ב-WB, כידוע, זרקו זין עם "ליגת הצדק". אבל דווקא פה, הדחייה הזו, אחרי שמסע השיווק כבר החל ואף יצא טריילר, אומרת משהו - "אנחנו רוצים כסף, אבל אנחנו מבינים שכדי לקבל אותו עלינו לרצות את הקהל במוצר טוב ולא בחרא לא מוכן", אמירה חשובה במיוחד בתרבות ההפצה הקולנועית של ימינו. אפילו סדרת הסרטים הראשית, שסומנה כאבודה אחרי "אפוקליפסה", פתאום זוכה לחיים חדשים עם "הפניקס האפלה". משהו שם מאד מוזר, ודווקא בקטע די טוב. מעטה הסודיות סביב הפרויקט נשמר בצורה קיצונית (שלב הצילומים אפילו לא אושר בצורה רשמית לעיתונאות), וכמעט ודבר לא ידוע על הסרט. הוא יוצא לאקרנים עוד כתשעה חודשים, ובינתיים יצאו ממנו ארבע תמונות בלבד. העלילה מוחזקת בחשכה, וקשה מאד לנחש מה בדיוק יקרה. מה שכן, יש הבטחה לגרסה אגוצנטרית של צ'רלס ולקונפליקט של ג'ין עם עצמה, וזה כבר מספיק בשביל לעניין. אפילו הנס צימר, שבכלל פרש מהלחנת פסקולים לסרטי גיבורי-על, החליט לחזור ולהלחין את הפסקול לסרט זה, כי "הוא שונה מכל דבר אחר שנראה בעבר בז'אנר".

אז כן, הדברים די מבטיחים. אז, מה בעצם יגיע אלינו ב-2019 ו-2020? תמונת המצב של 2019 די ברורה. "המוטנטים החדשים" בפברואר, "גמביט" ביוני ו"אקס-פורס" בנובמבר. ב-2020, לעומת זאת, הדברים קצת יותר מסובכים. הוכרזו סרטים על קיטי פרייד, האיש המשוכפל ו-X23, וזה במקביל להמשכים מצופים ל"דדפול" ול"אקס-מן". ניחוש? קיטי פרייד, "דדפול 3" ועוד "אקס-מן". אבל, ואת זה יש לומר בצער, כל זה יכול לרדת לטמיון. Disney לא תיתן ל-Fox להמשיך בתוכנית ברגע שהמיזוג יושלם, ואז הדמויות השונות ישולבו ביקום הקולנועי של Marvel. ואז אין עוד R, ואין עוד PG-13 אפלים וקודרים ואין עוד חידושים מרשימים. היה טוב, נתגעגע.

התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.