בקצרה - 08: "אקס-מן: הפניקס האפלה", אחד מהפרויקטים הקולנועיים המעניינים ביותר של התקופה

"אחד מהפרויקטים הקולנועיים המעניינים ביותר של התקופה". במילים אלו בדיוק, לא מכבר, תיארתי את "אקס-מן: הפניקס האפלה". הרב המוחלט לא הסכים איתי ותהה. אז הינה, חמש סיבות שבגללן מדובר באחד מהפרויקטים הקולנועיים המעניינים ביותר של התקופה. בעיניי, כמובן.
תוצאת תמונה עבור ‪Dark Phoenix X mEN‬‏
בראש ובראשונה, הבשורה הגדולה ביותר שמגיעה עם הסרט החדש היא התרחשות העלילה בחלל. כן, בדיוק כמו בקומיקס. טוב, בערך. מאז ומעולם, הסיפורים השונים הרקיעו לשחקים והגיעו עד כוכבי לכת שטרם נראו וגזעי חוצנים שעוד לא זוהו. ואיך לא, היו גם מלחמות בין-גלקטיות. הקומיקס "סאגת הפניקס האפלה", עליו הסרט מתבסס, היה קשור בצורה בלתי נפרדת אל מאפייני הפנטזיה והמדע בדיוני של החלל. וזו, דרך אגב, הייתה החולשה העיקרית של "אקס-מן 3: המפלט האחרון", שניסה לעבד את הסיפור בדרך שחרגה לחלוטין מהמקור. ועכשיו, כנראה, ייעשה סוף סוף הצדק. תוך פחות מחמש דקות לאחר תחילתו של הסרט, כך הובטח לנו, ההתרחשות כבר תגיע לחלל. והנבל התורן, בגילומה של ג'סיקה צ'סטיין, יהיה חוצן אימתני שלא חוסך בדרכים קטלניות למימוש תכניותיו. עוד על כך, הסרט עתיד לכלול פלישת חוצנים לכדור הארץ. וגזע הסקרול, שיככב במקביל ב"קפטן מארוול", ייצא במלחמת חרמה נגד האנושות. בקיצור, החלל החיצון יתפוס נתח עיקרי בסרט. ולפחות עבורי, העניין בדבר גדול.

לאורך כל סרטי הזיכיון עד כה, ובמיוחד באלו האחרונים שהציגו את גרסתו הצעירה, דמותו של צ'ארלס אקסבייר הוצגה בצורה אנמית וחסרת בשר. וכן, אפילו קצת פתטית. שוב ושוב, בצורה מעצבנת ומאד משמימה, הוא צויר כקרבן החף מפשע שבסך הכל דואג לחיי אדם. אולי זה דווקא עבד עם "אקס-מן: העתיד שהיה", אבל דווקא ב"אקס-מן: אפוקליפסה" זה הפך למאוס וגם די מקומם. והפלא זה פלא, הסרט החדש מבטיח להציג צד שונה לחלוטין באישיותו. העלילה תכתיר אותו כאיש השנה של מגזין "TIME", ומיד לאחר מכן תהפוך אותו לנרקיסיסט ואגוצנטרי מלא בגאווה ואנוכיות שפועל בחוסר אחריות. בין היתר, המעשים שלו הם אלו שיובילו להתפרצותה של פניקס ולפלישתם של החוצנים. ובגלל החלטה שגויה, אחד מחברי הצוות עתיד למצוא את מותו. אז כן, שינוי דרסטי שכזה בדמות ראשית בהחלט מעורר עניין.

אחד משחקני הקולנוע הטובים ביותר שחיים כיום הוא מייקל פסבנדר, ולראייה אפשר לציין את דמותו של מגנטו. כן, אני לגמרי רציני. תראו, לא עשו איתו צדק, ואין ספק שהגיע לו טוב יותר. אבל בסופו של דבר, גם המעט שניתן היה לא רע בכלל. כבר בימיו הראשונים בתפקיד, ב"אקס-מן: ההתחלה", הוא הצליח להפגין כישורי משחק נהדרים כששילב בין דרמה וקומדיה בצורה יוצאת דופן. מצד אחד דמות אבדנית וצמאת דם שרק מחפשת נקמה, ומצד שני דמות אוהבת ומשפחתית שרק מחפשת שייכות. וב"אקס-מן: העתיד שהיה", בעזרת התקדמות אטית ומוחשבת בהתפתחותה של הדמות, הוצג בפני הקהל אידאליסט שרודף אחר צדק כראיית עולמו. וכן, זה קצת נהרס ב"אקס-מן: אפוקליפסה". אבל למרות האכזבה שבבזבוז דמותו, יש לציין כי הופעתו בכל זאת הייתה שובה ועוצמתית. ועכשיו, אחרי המתנה שהרגישה כמו נצח, סוף סוף הגיע הרגע המיוחל. מגנטו עתיד להפוך למנהיג - ינהל את אי המפלט "ג'נושה", ויוביל פולחן דתי. אחרי ציפייה כל כך ממושכת, הגעה של דבר כזה בהחלט מעוררת עניין.

כפי שכבר ציינתי בעבר, היופי ביקום הקולנועי של ה"אקס-מן" הוא השוני. "דדפול" בוטה, "לוגאן" אלים, "המוטנטים החדשים" מבעית והסדרה הראשית בוגרת. בתקופה בה הנוסחתיות של Marvel שולטת בלב השוק ומפחדת להציג נועזות, Fox מהמרת ובגדול עם ניסויים לא פשוטים. אחרי ש"אקס-מן: העתיד שהיה" כבר הציג טון בוגר ואפל, הסרט החדש ינסה להיות בוגר ואפל עוד יותר. אבדות יהיו בשפע, וספק אם דם ייחסך. הדרמה עתידה לשחק תפקיד חשוב, והקונפליקטים האישיים שבין הדמויות יתפסו את לב העלילה. ומוות של דמות ראשית, כמובן. לא יודע, אותי זה מעניין.


זמן לא רב לאחר שסיים את עבודתו על "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", המלחין הנס צימר הצהיר כי הוא פורש מ"עסקי גיבורי-על". עברו מאז כשנתיים בלבד, וכבר בחודש שעבר ההכרזה הזו הספיקה להישבר. כן, נחשף כי הוא ילחין את פסקול הסרט החדש. אולי אני אצטייר כקושר תיאוריות, אבל אם ומלחין ברמתו מחליט לחזור לז'אנר דווקא עבור סרט זה יש לכך משמעות. ולא, המשמעות הזו לא בהכרח קשורה לכסף. ובכלל, כל השיח בנוגע לסרט מאד חיובי. אף אחד מהשחקנים לא התאמץ להסתיר את סלידתו מבריאן סינגר באותם ימים, אך כעת כולם משבחים ומהללים בפה אחד את סיימון קינברג. זו אמנם עבודת הבימוי הראשונה שלו, אך אין ספק כי יש לו ניסיון רחב עם הדמויות והיכרות עמוקה איתן. אז אפשר לסמוך עליו, או לפחות לתת לו צ'אנס. זה די מעורר עניין.

אגב, וחשוב לי לציין זאת בנימה אישית - נדמה כי לסיימון קינברג באמת אכפת מהסרט, ונראה ש-Fox באמת רוצה להוציא תוצר טוב. כל כך הרבה מעטה של סודיות נשמר סביב הפרויקט, ונעשו מאמצים אינסופיים למנוע הדלפה כלשהי של מידע ממנו. שלב הצילומים אפילו לא אושר בצורה רשמית, עד היום. אפילו אוליביה מאן, במהלך ריאיון שהעניקה, אמרה בקול כי היא מתקשה להבין את היד הכה קשה על ההדק. אבל בסדר, ככה יש יותר עניין. אגב, סיימון קינברג כבר הספיק להצהיר כי הוא "לוקח את הזמן" בענייני העריכה והפוסט-פרודקשן כדי לדאוג להפקה הטובה ביותר. לא יודע, אני מאמין לו.

"אקס-מן: הפניקס האפלה" עתיד לצאת לאקרנים ב-14 בפברואר 2019, בתקווה לכך שלא יעמדו בדרך עיכובים נוספים. וכן, בעיניי מדובר באחד מהפרויקטים הקולנועיים המעניינים ביותר של התקופה. עקבו אחרינו בפייסבוק.
התמונות בעיצוב צולמו על ידי i-bob. מופעל על ידי Blogger.